Rapport från Jessica | Skitfiske och skitsnack


Sedan förra lördagen har jag varit
ute på sju fiskepass. Fem gånger
har det ismetats efter gädda och
två kvällar har spenderats på jakt
efter lake. Vi har nu införskaffat
femton ismetesspön så härmed kallar
jag mig själv ismetare istället för anglare.


Hur roligt som helst är det. Och fisket
då? Nja, jag har fått drillat några gäddor,
frågan är om det inte var så att mörten
kom upp med dem i munnen istället
för tvärtom. Skämt och sido, det har
varit vinterns sämsta fiskevecka hittills.





Teorin blir att det är just det, vinter. Jag tror att fisket påverkas rejält av all
den snö som nu kommit. Ljuset i tunneln skymtas ändå när man faktiskt,
som i dag kan sitta ute tills fyra utan att behöva tända pannlampan på
vägen tillbaka till bilen. Imorse var vi rätt sena ut på isen men 8.30 kom
första fällningen och veckans största på ca 4kg fick komma upp på isen
för att sedan vinka tillbaks med stjärtfenan och försvinna ner i vattnet igen.
Vi fick två stycken till, det var allt.





I tisdags eftermiddag hämtade jag Cecilia Grönberg (gösdrottningen) på tåget,
då det nu var min tur att bjuda henne på fiske. Vi började kvällen med att åka
ut på viken för att pimpla lake, något som var nytt för henne. Innan vi åkte ut
så frågade Cissi om det var huggaranti? Ja, 85 procent garanti, ungefär lovade
jag. Jinx! Håkan fick tre, jag fick en och stackars Cissi som åkt ända ifrån Skutskär
fick inte en enda. Till vårt försvar så var det 19 grader kallt och fisketuren varade
inte särskilt länge, vi fick isa ur hålen så ofta att man nästan fick träningsvärk
i armen.

På onsdagen åkte jag och hennes majestät till ett vatten där jag vet att det
finns stor gädda. Haha, Jinx igen! Jag fick en snipa och Cissi tappade en i hålet.
Pinsamt var ordet. Nu kommer hon bergis aldrig vela fiska på min hemmaplan mera.
Jag får försöka lura henne att börja flugfiska harr med mig i sommar istället,
de har de inte så mycket av där nere vad jag vet.


När jag ändå skriver så vill jag bara påpeka att ofta när jag läser andras bloggar,
fiskesidor och forum upplever det som att det snackas väldigt illa om människor.
Jag har alltid som flugfiskare tyckt att det ofta kan vara en ”prylsport” och tugget
i älvarna kan vara riktigt hårt. Det snackas mycket skit. Jag har på något vis tyckt
att annat fiske, framförallt gäddfiske har haft en snällare jargong. Jag vet inte om
det handlar om avundsjuka eller högmod men vafan är det för fel då fiskare måste
hålla på klanka ner på varandra.


Det spelar ingen roll hur duktig du är, det finns alltid, alltid de som är bättre.
Att vissa ständigt måste påpeka andras fiske och vara rent, jävligt elak gör
mig riktigt förbannad. Alla får naturligtvis ha en åsikt men det är inte alltid
man måste berätta den för hela världen. Sluta snacka skit om varandra och
lägg energin på att fiska istället, eller förvalta det underbara sportfisket som
vuxit fram i Sverige de senaste åren. Utan de duktiga fiskare som finns,
så hade det inte vart så stort som det faktiskt är.

Nästa helg åker vi ner till Marma för att delta i ismetestävlingen som
hålls där på lördagen. Om det är någon som ska dit så hälsa gärna.

Kram och skitfiske

Jessica

Kommentarer