Ismete | I väntan på en huggperiod........

Idag var det dags för min första tur ut till Marma för en match mot de
lite större krokodilerna. Klockan hemma i Valbo skrällde redan 05:20 denna
söndagmorgon men som alltid när fiske står på schemat så går det bra att
komma upp. En redan laddad kaffebryggare puttrade igång, och 20
minuter senare satt jag bakom ratten för färd mot Brynäs för att haka
på min nya fiskekompis Thomas Karlström som även bloggar här på gavleoring!
Vi for sedan vidare och plockade upp ännu en för mig ny fiskebekantskap Adde
Holmström som har en egen blogg - Fiske i gemenskap 


Dagen innan hade varit trögt vid Marma men jag tänkte att det kan väl
inte vara värre än de sista turerna jag gjort som bara genererat ströfiskar i
slipsstorlek. Strax för sju landade vi i Marma och där mötte
Gösse upp för att bistå oss med mört, grym service, bockar och bugar! När det var
klart så styrde vi mot fiskeplatsen, och vi slog  oss ner vid vindskyddet som Thomas
och grabbarna byggt på isen dagen innan, riktigt behagligt där!
Strax före 08:00 hade
vi våra spön utplacerade!
Det blåste lite grann, då och då tog det i så att
någon nappbjällra skrällde till och vi spanade givetvis för att se om det var gädda på G!


Men det blev många koppar kaffe idag, och väntan. Lite senare kom Simon också ner,
och la ut sina meten. Vi tog oss en ny styrketår, käkade macka! Och bjällrorna rörde
på sig i vinden, men ingen gädda ville nappa.


Frampå förmiddagen dök gösdrottningen Cissi upp, och placerade sig inte alls långt
ifrån oss. Och minsann, det tog inte lång stund förrän dagens första krokodil kom
upp och vände, ingen bjässe men en fisk trots allt! Nu vänder det tänkte jag i mitt
stilla sinne, och snart så hade Adde hugg på ett av sina spön. En gädda, stöpt
i ungefär samma form som Cissis fick komma upp och vända!















 

























Efter detta blev det korvgrillning, mera kaffe, solen tittade fram och spred lite glädje i baslägret
på isen. När klockan närmade sig tre-draget och inget mer hänt, varken för Cissi
och hennes fiskepolare eller oss så kände vi att det var nog dags att dra oss tillbaks!
Hur som helst en trevlig tur, nya fisketokar att språka med vilket gjorde detta till en
riktigt bra dag ändå!

Tight lines/ Tony

Kommentarer