Ismete| Perfekt PB

Helgens fiske planerades som vanligt redan i början av förra veckan. Håkans pappa har ofta pratat om en å i närheten där de haft sitt livs fiske med sextiotalet gäddor på isen. Detta var dock flertalet år sedan, alldeles efter tiden då de flottade timmer på ån och förväntningarna för dagen var inte skyhöga men en chans skulle det få. Dagen i ära hade vi sällskap av Andreas och Sara som brukar följa med oss ibland. Vi var tidig på isen, redan klockan sju var alla spön utplacerade. 7.15 kom första fäll och inom tio minuter hade vi fått tre gäddor i mindre kaliber. Förmiddagen fortsatte, inte riktigt i samma tempo men vi hade att göra och totalt hade vi 18 fällningar och 12 gäddor.



Söndagen ringde väckarklockan 04.00 men då hade jag redan vart vaken sedan 02.30.Jag var så trött så att jag funderade ett tag på att strunta i att åka ut men ångrade mig snart, vilket senare skulle visa sig vara ett klokt beslut. Även denna dag var alla spön utplacerade runt sjusnåret och vid halv åtta-tiden kom första fällningen. Håkan kunde snart glänsa med en fin havsgädda på 5.3 kg. Jag bommade mina första två fällningar men vid tiosnåret ser vi hur ismetspöt närmast vaken doppar och linan har hamnat fel och löper i vippan. Snabbt fram och lyckas lossa den, rullen bara går, gör ett rejält mothugg, den sitter. Sedan händer det som inte får hända, rullhelvete krånglar och jag får slaklina, det bara hugger i rullmekanismen men på någotvis lyckas jag ändå få den till hålet. I början kändes den inte alls särskillt stor men då Håkan ser huvudet och säger att det inte är ett as, synar jag honom. Jag var säker på att det var nytt perssonbästa och när vi får upp den visar det sig stämma. Gäddan hade inte särskillt stort huvud men den var riktigt, riktigt fet. Perfekt var den! Vågen landar på 8,4 kg och överlycklig tackar jag den för att sedan se den simma tillbaka ner i djupet. 

Tänk om jag hade legat hemma i sängen istället? Aldrig någonsin ska jag ställa in en planerad fiske tur, om inte omständigheterna är extrema.

Kommande helg ställer jag och Micke upp i Marma ismete tävling, helgen därpå åker vi upp mot Östersund för att ismeta på en sjö som ska hålla riktigt grova damer. En tripp till Landösjöns storrödingar hinns med helgen efter det och sen mina vänner, kan man nog damma av flugspöt och inleda vårens havsöringssäsong.

Kramar Jessica

Kommentarer

  1. Stort grattis till nytt PB Jessica!! Det är ju en underbar känsla!! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: