Älvkarleby | En kylslagen kväll med "Fasta" -gänget!



Jag kom fram till älven runt halv fyra den här söndagen 1 april. Redan när jag körde nerför
backen vid den första parkeringen så sneglade jag ner mot kanalen och såg att vattnet
sjunkit till samma katastrofalt låga nivå som i går morse.
När jag kom ner till parkering mötte jag Ampa och han berättade att vattnet skruvats
av rejält för bara en stund sedan. Runt 100 kubik gör ingen sportfiskare glad men
fiska skulle jag!

Det fick bli drag, testade lite av varje men det som till slut gav resultat var ett
rött Toby rocket! C & R på den firren och sedan fortsatte vi fiska, även PG anslöt och
han hade två hugg under kvällen men ingen som ville följa med upp.
Ett rejält snöfall med ganska kraftiga vindbyar drog in över älven och såg till att
backen på nytt blev vit som dagen innan. Men det störde inte oss, utan vi fortsatte
fisket! Ampa fick en öring i ungefär samma storlek som min nere i pumpgropen,
även den fick gå tillbaks på tillväxt.


Frampå kvällen så släppte Vattenfall på vattnet igen och det steg snabbt till
en 350 -380 vilket förblev i stort sett oförändrat fram till stopptiden.
Molle och Sebbe kom även dom ner för att fiska, Sebbe var den som hade
störst utdelning, en öring samt en brax! En del fisk som visade sig till en början var det,
men avtog i stort sett helt under kvällen. Vattentempen har ju gått ner kraftigt
de senaste dagarna så att fisken inte är riktigt på G är kanske inte så konstigt!





Kvällen avslutades med att jag fick ett riktigt fint hugg, tvärstopp blev det och
sköna gung och fin spöböj tydde på fisk av bättre kaliber men det hela varade
bara i ca. 30 sekunder innan linan slaknade och spöt rätade på sig!
Nåväl det går åt rätt håll, nya tag på onsdag kväll och med en förhoppning
om att vattenföringen håller sig lite mer jämn. Inte från 100k-380k som var
fallet denna kväll.

Skitfiske på er!

Kommentarer