Älvkarleby | Fin kaliber på älvens öringar

Kom ner till älven strax efter 4 den här eftemiddagen, fortfarande kyligt i luften
men skapligt väder för öringfiske. Vattnet gick upp och ner idag så man nästan
blev sjösjuk på land, trist! Jag hade Calle Björk med mig, han skulle flugfiska
och startade vid fasta. Jag gick direkt över till Korallens nedre del som brukar vara

Johan tog en öring på Korallens spets, grattis!

rätt okey när vattenföringen ligger runt 200 kubik eller mindre.
Fiskade där en bra stund och fick sällskap av Nicke Mattsson, men vi lyckades dåligt! Efter några timmars nötande så steg vattnet så mycket att fisket från platsen vi befann oss på gick bara inte!

Vi gick över till fasta fisket igen,men det tog inte lång stund innan vattnet sjönk på nytt! Så kvällen avslutade vi nere på Korallen, jag hade en snabb känning av vad jag tror var fisk under kvällen, även PG som kom ner till oss hade haft en firre på nere vid Notöspetsen,
samt hade ett hugg nere på
Korallen men ingen firre fick syna land idag!

Vi sa skämtsamt att det kanske vore bra att börja ha krok på grejorna, tyvärr är det väl så att när man inte tror på det man gör så händer inget heller. Man fiskar oinspirerat, och har svårt att tänka "utanför boxen"! Jag är i alla fall i det stadiet just nu, men skam den som ger sig! Älven har under dagen släppt ifrån sig flera fina fiskar, två över 5 kilo varav Micke Malm den ena samt en på 4,5 (Roger Nilsson) samt ett par 4 kilosfiskar! Så fisk finns det i älven, 22 öringar inskrivna och av dessa återsattes 1 idag.Nu blir det till att slicka såren och ta nya tag på söndag!

Till dess/ skitfiske på er!

Tony

Kommentarer