Älvkarleby | Två skatbon och en himla massa svordommar!

Ett morgonpass låg framför mig när jag kom fram till älven strax före 05:00. Hade väl egentligen inga större förhoppningar, vatten-föringen var inget vidare och mer sten än normalt var blottlagt i Årvara där jag skulle avlägga en första visit. Gjorde ett kast, fiskade med drag och det gick hyfsat! Men i nästa utkast så blir det ett skatbo "out of hell".


Linan som låg på hade blivit rätt torr, och hade ett linminne som hette duga! Saxen åkte fram och ett hyfsat friserande av spolen blev det innan fräsch 0,45 på nytt rullats på. Så där ja, nu så tänkte jag! Slutstrulat för idag, men det tog inte många kast förrän jag åter (miss)lyckades och ännu ett linbyte blev aktuellt! Ta mig sjutton rekord!



Nu satte jag mig ner och funderade om jag skulle fortsätta fiska eller fara hem, det blev
det förstnämnda! Nu, när klockan var strax efter 06:00  så ökade vattnet sakta. Jag bestämde
mig för platsbyte, och for ner till fasta/pumpgropen! Till en början var det riktigt dålig fart
på strömmen, men när jag packade ihop för dagen kvart över åtta så gick det över 400 kubik!
Rena laxvattnet med andra ord. Summa summarum, inte ett liv denna dag,
såg en fiskare vid Notöspetsen som hade en kilosöring på men som släppte alldeles intill land.

Frisk luft i all ära  men idag frågade jag mig om inte jag borde fortsatt sova?
Men när jag skriver detta så är detta pass glömt och lagt till handlingarna,
och i morrn eftermiddag är det nya tag!

/Tony

Kommentarer