Miljö | Sjukt beteende i Verkmyraån i Hille!

Ni som jag har säker märkt hur dåligt fisket längs våran fina kust har blivit ? Bara för några år sedan så kunde jag ta min båt åka ut några hundra metervara ute i några få timmar och ändå ha 10+ gäddor och en klase borrar på mitt samvete.`



Jag säger inte att det inte finns fisk utan att mängden har minskat markant!
En väldigt stor det i det hela är att yrkesfiskarna spärrar av
vikarna med sina stora och vidriga nät en annan faktor är att
våra bäckar som är överfulla på fisk som bara väntar på att
hitta rätt plats att leka på blir upphåvade av folk som hellre
ser dom ligga och självdö på marken och sen i bästa fall sluta
i en soppa. Jag har sett folk gå hem med stora lådor, massvis
med kassar!


Det är samma visa år ut och år in så fort dom ska till leken så är dom där
slaktarna, ja ni vet vilka jag pratar om! Jag har flera gånger försökt att få
bäckarna fredade men det är omöjligt. Vad krävs för att folk ska förstå!?! 
Ska man göra det samma med dom ? Jag blir så himla ledsen när jag ser
denna misär! Jag säger som en gammal vis
man jag känner, Vi har bara en miljö en å, en sjö, ett hav !


Tack för ordet !


Skit fiske! / Chara

Kommentarer