Kustfiske | Nya marker

Kusten
Igår lördag skulle jag till Ljusne. Kom på plats vid 11.30 tiden och hittade genast Victor Gustavsson som redan dragit en rätt fin öring. Vi fiskade tillsammans nedanför
bron och såg en del fiskar, dock ingen som vill hugga över våra flugor. När virre åkte hem för att äta vid 13.30 tiden började jag fundera, var det värt det att stå så
här? Satte mig i bilen för att åka längre ut och se mig för om det visade sig någon fisk. Efter att spanat en bra stund, och pratat med min gode vän Thomas Larsson beslutade jag mig för att åka på upptäcktsfärd.
Åkte längre ut efter kusten än jag någon gång varit, vikarna som öppnade sig för mig var grymt fina och humöret började komma tillbaka. Fiskade av första viken utan ett liv men det gjorde liksom inget då platserna jag hittade lovade mycket. Andra viken och ett samtal med Thomas igen gav mig en spark där bak, På med ny fluga och testa igen.


Efter en liten stund hade jag en följare som vände bakom flugan, jag såg aldrig fisken
bara virveln. Snabbt ut med flugan igen, hugget som följde är det hårdaste jag känt på
flugspö nån gång!! Fisken satt där den skulle och fajten som följde var rätt ojämn,
det var fisken som bestämde. Den tog hela fluglinan av mig och en bra bit av backingen
också, jag såg fisken på ganska långt håll då den hoppade och det var den största öring
jag haft på! Fick tillbaka lite lina på fisken och han tänka tanken att det kanske skulle lösa sig.


Väldigt svårt att uppskatta hur lång tid jag stod där på stenen, första gången jag såg
fisken på lite närmare håll hoppade den säkert en meter rakt upp och slet sig!!!
Vrålet jag fick ur mig måste hörts en mil minst! Efter det fiskade jag inget mer
utan satt bara och skakade. Visste inte om jag skulle gråta eller vara glad åt att
hittat nya favorit marker. Jag uppskattade fisken till 3+ för att inte ta i för mycket
men nu när jag sitter och skriver detta skulle jag säga att fisken var inte under
4.5kg och super blank!



Åkte efter detta hemåt och stannade till i Ljusne, det var då 5 öringar inskrivna.
Dom 2 största på 4,7 och 4,8 kg båda tagna av samma man!



Jag kommer prova dessa för mig nya platser väldigt snart igen!


Tight lines!/ Stefan





Kommentarer