Älvkarleby | Regn och blåst - jag brände en storlax vid Gubbhyllan och Pelle bärgade sin första blanklax!



For ner till älven i går och jag var på plats 19:00 , vädret påminnde om en höststorm i oktober, men är det laxtider så är det. Det regnade mer eller mindre hela kvällen, utom de sista timmarna före midnatt. Vattenföringen var inte mycket att skryta med, jag skulle uppskatta flödet till strax över 200 kubik med en liten diffrens upp eller ned under kvällen. Med tanke på rådande vattenföring så blir det bara ett antal platser som kan anses "heta" och det fick bli Korallen, gubbhyllan för min del. På plats var Pelle från Storvreta, men efter att fiskat en stund med mig vid"hyllan" så tog han och lommade upp till Hällen. Och det gav resultat,strax efter 20:00 så ringde en strålande glad Pelle och kunde meddela att han just förlöst en lax på prick 10 kilo! Så himla skoj Pelle, och att det var en nystigen grönrygg som tog flugan! Grattis!





Arunas Lydekaitis vikten 12,7 kilo! Grattis! Mobilfoto



Jocke Ökvist vikten 6,4 kg! Grattis! Mobilfoto

Men jag fortsatte fisket vid gubbhyllan, och efter att gjort ett antal rundor så gungade det till så där rejält i spöt och minsann var det inte en lax i andra änden, stor var den och gav ifrån sig ett respektfullt plask och efter några sköna gung så klev den av men fan så skönt att känna fisk även denna kväll.


En gös på ett och ett halvt kilo lyckades jag också dra upp vid
gubbhyllan men den fick simma vidare. Nu laddar vi för ett nytt
försök i morgon kväll.
Övrigt: Dagens största lax drog Håkan Lukkarinen, och den vägde 14,2 kg! Grymt! Lars Sjödin tog en lax vid Bagarkurvan på 12,2 kg! 10 laxar var inskrivna när jag for från älven. 





Kommentarer