Gäddfiske Dumsnål



Igår hade vi egentligen bestämt att fiska gös på kvällen
men sent i måndagskväll ringde Anders Nordin och
frågade om jag ville följa med ut på morgonen för
att leta de feta gäddorna hans favoritställe skall hålla.
Självklart nappade jag! Vi var på plats runt 06.30 och
började söka av grundpartier, både med jerk och
spinnfluga. Detta resulterade i några småsnipor och
Anders fick en fin Abborre på ca 5 hg.


Efter några timmar bytte vi taktik och jag hängde på något som skall efterlikna en Bomber, en billig kopia jag beställt för nått år sedan. Vi körde runt med elmotorn och agerade själva spöhållare. Plötsligt får vi dubbelhugg, inget stort men ack så kul. Jag får först upp min gädda mot båten och då jag skall ta gälgreppet så gör den en kraftansträngning. Skeden på den billiga skitkopian går i två delar, den ena i sitter kvar i lekandet, den andra i gäddan. Vid detta laget hade Anders fått in även sin mot båten och jag skrek att han skulle ta min. Kroken satt i både under och överläpp så den var lite paralyserad och Anders kunde lätt lyfta in den i båten innan han lyfte in sin egen. Snabba avkrok, återutsättning och ett lyckligt slut på händelsen. Min läxa: Var inte dumsnål och köp skitgrejjor!
 


Vi slängde på lite tyngre wobbler och körde ut
på lite djupare vatten. Detta gav resultat och
dagen slutade med ca 12 gäddor med en topp
på 5,5 kg. De riktigt stora, de tar vi nästa gång.

Det blev en tur senare på kvällen men den regnade
och blåste mest bort. Håkan tog en gös samt att
några småsnipor fick komma upp och vända.

Kommentarer