Älvkarleby| Många laxar i älven - men tyvärr dåligt flöde under kvällen!


I kväll skulle minsann skägget väck, va sjutton älven är ju full med lax men
vad gör det när man inte har alla korten på hand. Det som fattades ikväll var
det som fisken helst håller till i, nämligen vattnet. När jag kom fram till
kontoret i Älvkarleby runt klockan 18:00 denna tisdagskväll så var vattnet
helt enkelt borta! Nej det var det väl inte men flödet var uselt med tanke på
den planerade fiskeplatsen. Gick nog inte mer än 150-170 kubik och vattenytan
runt Korallen såg mer ut som en insjö än en älv, surt! Många vak tydde på irriterade
laxar, men vad hjälper det när man inte får betet att gå som den ska i den
bristfälliga strömmen. Men min fiskepolare Pär och jag bestämmde oss för
att åka ner och testa vid Körsbärsudden istället. Efter att gått de många stegen
nerför trappan vid "udden" så satte vi ihop grejorna för att ge laxen en dust.
För Pär som fiskade lax i Älvkarleby för andra gången så var det  rätt okey
att få se något annat än Korallen, som vi fiskade på vid förra besöket.
Vi hade turen att få lite "inside" information om att det drillats lax tidigare under dagen
men under våra första timmar där nere hände inget trots ett gäng på ca. 8 fiskare.

Efter ett par timmars fiske så gjorde vi en ny tur uppströms och kollade vid kontoret
om det gick att fiska men nu var det rejält lite vatten, i stort sett ofiskbart.
Vi åkte då tillbaks till "udden" och där fick vi se kvällens första drillning!
Stefan Hising, en duktig fiskare från orten kom ner tilll Kistan där jag och Pär parkerat
oss och Stefan morsar och gör sitt första kast, sänket hinner knappt sjunka till botten
innan Stefan gör ett fint mothugg och flugan är väl förankrad i laxens käft.
Efter en skön drillning, så kan Thomas landa en ca. 10 kilo tung blanklax åt
Stefan, för övrigt säsongens sjätte lax! Grymt!





Vi fortsätter att fiska, och efter nån halvtimme-timme så ropar Thomas till mig;
- Skynda dig Tony, din kompis har fisk på!
Fan vad skoj hinner jag tänka innan  jag rusar bort till gapskjulet vid trappen
och får där låna en håv! Dessvärre så sitter inte flugan där den ska, utan vi får
ta in laxen så snabbt vi bara kan och ge den konstgjord andning!
Pärs andra tur till älven och redan fått gunga, en glad lax runt 7 kilo simmade
tillbaks i älven!  Efter detta så hände inte mycket mer, och vi beslöt att bryta för hemfärd
vid 23-tiden. Det mest spännande för mig denna kväll, var en närkontakt med älg strax före
jag nådde E-4:an, men genom en snabb undanmanöver lyckades jag klara att nudda det stora
djuret. Nya tag i morrn!

Kommentarer