Debatt | Höjden av dålig journalistik!


Tony Berggren - Bloggare
Återigen blir jag bedrövad över hur en totalt
inkompetent skribent i en s.k. Seriös tidskrift
som Fria tidningar (de har tröttnat på de ordinarie
medierna står det i deras ”Om fria tidningar”
) och
med tanke på den artikel jag syftar på så håller
den ju inte för publicering i den ordinarie pressen.
Denna Nette Enström, skribent på Fria tidningar
borde bjudas med ut på en fisketur för att som hon
säger i artikeln:

Citat ” Allt man behöver
är en båt och ett ekolod
som visar var fisken står. Därefter är det bara
att droppa jiggen (draget) framför nosen
på fisken ochden har inte en sportslig chans; för
gösen försvarar sin lekgrop och hugger i rent försvar
även när den inte är på jakt efter föda”

Tänk om det vore så enkelt, och enligt artikel-författaren
är detta fiske någotsom hon säger rent politiskt borde förbjudas:


- Varför tillåta en metod som så lätt kan missbrukas? När man
läser detta så är det lätt att inse att den research som ligger till grund*
(finns det nån research överhuvudtaget?) för artikeln inte håller.
För om detta fiske är så effektivt så borde
rimligtvis fisket med nät eller andra redskap totalförbjudas först och främst och
inte sportfisket med kastspö och lina. Och att ekolodet löser allt för den som vill
dra upp gös vet vi ju att det inte stämmer. Återigen bristande research, vilket
visar vilken seriös reporter denna ljusskygga skribent är. Det slog mig när jag
kikade runt på tidningen att det inte finns en enda bild på någon av de som
producerar den, vilket får åtminstone mig att dra öronen åt mig.


Hon skriver också att vårt intresse inte är etiskt försvarbart, då vi drar upp
fisk efter fisk och släpper tillbaks dem utan att ”känna” något för fisken
- Men hur kan hon veta detta frågar jag mig då? För i artikeln hävdar hon
att Cissi i det här fallet är en känslolös sportfiskare som inte bryr sig det
minsta om de individer som landas och återutsätts. I min värld som
medielärare till vardags är detta rent förtal och inget annat.

Det värsta av allt är att hela artikeln sprider en inte så angenäm doft som
så ofta dyker upp när duktiga människor(i det här fallet Cissi Grönberg)
lyckas med något som hon gillar och dessutom står för, samt att hon sen
syns i medierna rätt frekvent blir som att hälla vatten på en spisplatta för
dessa bittra och introverta människor och doften jag pratar om är givetvis
den ofta makabra svenska avundsjukan. Så också i detta fallet. Jag har själv
råkat ut för den vid ett flertal tillfällen.

I slutet av denna artikel så står det att ”enligt lokala vittnen
(kan detta vara s.k. husbehovsfiskare som gärna lägger sina nät
i gösarnas lekvikar månne?)
så åker dussintals båtar i sjön på kvällarna,
alla utrustade med dessa trålarliknande ekolod som fullkomligen
dammsuger botten på gös, och kommer sedan in med sina fångster
för vidarebefordran direkt till de lokala krogarna och restauranterna.
Ibland flygs även fångsterna iväg med helikopter enligt artikelförfattaren.

Nej den här artikeln håller inte, och en tidning som INTE publicerar
sina artiklar utan att visa en s.k. ”by-line”(Litet foto) intill artikeln
är inte mycket att tro på. Och ett råd till dig Nette, fäll ner huvan och
visa vem du är, det är mer bitter yrkesdemonstrant än reporter över dig just nu!

Tony Berggren/ Bloggare och sportfiskare

Vill ni läsa artikeln i sin helhet så klicka här ->>

Kommentarer