Miljö | Idag skickade jag listan till Vattenfall - och ser nu fram emot ett svar!




Brevet kan ni läsa i sin helhet här:


Hej!

Jag heter Tony Berggren och är en sportfiskare som ofta fiskar i Älvkarleby!
Den sommar som vi just lagt bakom oss gav en fadd "bismak" då det i slutet av juli dog stora mängder av fin lax- och öring i de gropar som finns i fallet nedan dammarna. När er s.k rensning(utspolning) av fallen och dess gropar skedde så tvärdog sportfisket mer eller mindre efter en fantastisk juni-juli säsong. Att under ett par veckors tid stå och se död fisk flyta förbi i strömmen känns inte okey, och därav reagerar jag nu med en namninsamling mot ert sätt att "rädda" fisk som fångas i de hålor som finns nedanför fallen. Och argumentet att det är svårt att göra någonting åt det håller inte, det finns lösningar på detta återkommande problem, vilket återkommer med jämna mellanrum och det är något som ni också är medvetna om.



Och i er miljöpolicy står att läsa: - "Inom våra verksamhetsområden fokuserar vi på miljöskydd, förebyggande av föroreningar och på människors hälsa. Vårt agerande präglas av respekt för de
kulturer som finns i de områden där vi är verksamma"

Nu är det dags för er att stå för dessa ord bland många fler i er policy! Jag och många med mig har tröttnat att se historien upprepa sig utan att något görs för att underlätta för fisken vid rådande flöden!

Hoppas på ett positivt och uttömmande svar om hur ni tänker lösa detta! Jag fortsätter att kontrollera er och ert sätt att följa den miljöpolicy ni säger att ni står för, samt låter även den lokala pressen ta del av densamma. Under min namnteckning finner ni den text som låg som förord till namninsamlingen! Totalt har i dag den 31/8-2012 780 stycken skrivit på listan!


Mvh. Tony Berggren

Kommentarer