Ljusne | Helt otroligt!


Idag var det första dagen på en vecka som jag for ner till älven och
fiskade efter lite havsöring och fisk blev det också, jag tog sovmorgon
och åkte ner runt 08,15 och då var det bara en person i hela viken,
började direkt med att tappa en fisk strax innan landning.

Jag bytte sedan ställe och där högg det direkt, jag fick på en liten
blanköring och landade den senare och efter snabbt kort fick den
simma tillbaka, varför jag tog kort på den lilla öringen var de hemska
nätskadorna som den hade över hela kroppen..


Sedan missade jag ytterliggare ett hugg och i nästa kast så högg
det igen och det var en fisk som var lite större än den jag fått innan
kände jag så jag tog det lite lugnt under drillningen, men strax innan
jag skulle landa den så gick den fast i något men jag såg inte vad det
var trots att fisken låg uppe i ytan och plaskade?

Annorlunda landning...
Jag såg sedan att det var en annan nylonlina som fisken hade trasslat in
sig i och den
kunde inte heller simma sig loss ifrån den, jag provade
allt för att få loss den, till slut så öppnade jag bygeln på rullen och lade
ner spöt på backen och sprang till moppen som stod 50 meter där ifrån och
knöt ihop något draggtackel, tog ca 5 m 0,40 nylon och knöt på ett 30
grams päronsänke och sedan en fluga, sedan sprang jag tillbaka, kollade
först om fisken var kvar och det var den. Jag sträckte upp linan så jag
kunde kasta päronsänket på rätt plats, jag hakade sedan i den linan som
trasslat sig i fisken och spände upp, jag va tvungen att dra läskigt hårt innan
det släppte.. men fisken var kvar! ag landade sedan den vackra blanköringen
som var klart över måttet!

Sedan så fick jag en liten öring till men den var väldigt liten den..
Sedan kom Sten och kollade lite då flyttade vi oss till ett annat ställe
och där högg det direkt men jag fick inte fast den. Rätt som det var
så högg det hårdare det gungade sedan några gung för att sedan släppa,
när jag sedan vevar in så ser jag att något sitter på flugan, jag tar upp och
granskar och ser det otroliga! Jag hade lyckats dragit bort en del av
mungipan på en fisk .. Jag kan inte själv fatta hur det gick till men det hände!
Vi jämförde den med fisken på föregående bilden och flärpen jag fick upp var
större än på fisken jag tog. Knepigt hur det kan bli, stackars fisk som simmar
där utan mungipa, men men vad ska man göra.
 
 
Helt sjukt!

Imorgon blir det att åka upp i hälsingeskogen med pappa och se om
isen bär eller brister, det återstår att se.

Skitfiske på er alla! / Victor G

Kommentarer