Ljusne | Korta perioder!


Fisket i Ljusne har enligt rapporter vart bra under den senaste veckan. Beslutade mig därför att göra ett besök igår söndag. Anlände i skydd av mörkret men var inte först på plats, två morgontidiga killar hade redan börjat fisket för dagen.Jag riggade grejerna och hällde upp kaffet, gjorde mig ingen brådska utan väntade in mina vänner som snart kom på plats och vi började fisket. För vår del började det riktigt segt och det tog en lång stund innan någon i gruppen kände första hugget. Just som det verkade dra igång och fisken verkade börja hugga lite var stans kom det en säl i 380 under vattnet och jagade runt ett varv i viken innan den försvann lika fort!


Där och just då svor jag en lång ramsa som inte går att skriva med ord! Fisket blev så klart inte vad det kunde ha blivit efter detta och det tog en lång lång stund innan nästa fisk skulle ge sig tillkänna för gruppen.

Kan konstatera att ska man ha lyckat fiske just nu är det tålamod som gäller, mitt fiske igår var otroligt svårt och påfrestande! Allt från trassel till svordomar om sälar. Fick till slut på en fin brunöring som fick simma hem igen. Var igår riktigt envis och fiskade på när dom flesta gav sig för dagen och åkte hem. I dagens sista ljus kom hugget och en fin fisk tog min fluga i ett stenhårt hugg, efter mycket om och men kunde jag landa en riktigt blank fin lax på 2,3kg. Efter detta var det bara packa ihop för dagen och konstatera att det ibland lönar sig att vara envis som synden!

Tight lines!/ Stefan



Kommentarer