Gott nytt år till er alla önskar Gavleöring!



 
Så var ännu ett år till ända, ett år som för mig varit sådär när det kommer till själva fisket.
Det tidiga vårfisket efter främst regnbåge gav väl inga speciella framgångar, men ett antal blev det med en topp på 1,5 kg från pimpelisen! Fiskade då främst i min klubbs vatten, Golden fly vilka har fin kvalité på både fisk och naturen runtomkring. Det fiskades även ett antal gånger i hemmaån under den tidiga våren, dessvärre så var för - och sommarfisket inget vidare när det gäller gösen. Rena vårfloden rådde i ån under större delen av säsongen, vilket säkerligen fick gösen att parkera längre ut än i stadskärnan än där vi oftast håller till.

En tur till Peking, eller närmare bestämt Norrköping blev det också
under den tidiga delen av säsongen. Jag, Roger Mellberg, PG, samt
Ampa, Fredrik ”B2” Berggren och Storvreta-Pelle gjorde så gott vi
kunde där men det var mest småöringar som landades. Den som
det gick bäst för var (inte helt ovanligt) Mellis som tog ett par fina
bitar, en runt 3 kg. Själv fick jag gunga rejält en gång, och då myntades
ordet ”rakarmsdrill” vilket skedde när fisken efter krokning löpte amok
utmed kajkanten. Tyvärr så satt ett helt gäng med metare nedanför mig
och de verkade inte vilja flytta på sig trots höga utrop om ”fisk”, och jag
satte då hård press på fisken , varav min arm rätades ut och ordet
”rakarmsdrill” fick sin förklaring. Trist för det hade varit skoj att se storleken
på den.


Älvfisket startade en bit in i mars, men öringfisket gick inte att jämföra
med föregående år.  Jag slet rätt ont innan första öringen var landad, och
så såg resten av min säsong ut. Att vara småbarns förälder och jobba heltid,
ger färre luckor att komma till tals med laxen exempelvis.
Jag kan skriva in tre tappade laxar under säsongen, samt en fantastiskt fin
sommaröring på 6,45 kg som jag drog strax efter att juni gått över i juli månad.
Kan bara konstatera att laxsäsongen var bra för dom flesta men definitivt
 inte för mig, men jag har nu lagt den säsongen bakom mig och siktar nu framåt.
Vill också rikta ett grattis till Evelina, Calle samt Haider som alla tre drog laxar över 20 kg.
Jalles och Tobbes 8 + öringar var grymma de med! Sensommaren fortsatte
som tidigare för mig, med andra ord inte några bättre fångster.
Under hösten kom ett par öringar upp, men givetvis så parkerade kroken inte
på rätt ställe, har fisket gått i stå så har det. En sväng ytterliggare till Norrköping
gav inte heller det något! Så nu önskar jag er alla sportfiskare därute
ett riktigt gott nytt år och så ser vi fram emot nya drabbningar under 2013!

Ett extra tack till gavleörings bloggare som bidrar med inlägg,
kan inte nog tacka er!


Med vänliga hälsningar Tony

Kommentarer