Pimpelfiske | Bra fiske med grova öringar


Idag åkte jag, Emil, Fredrik och Niklas till skidtjärn igen, och förväntningarna
var höga efter gårdagen. Vi kom fram till sjön kl 09:00 och fisket började
omgående med nappande rödingar. Det kom upp fisk lite här och var men
fortfarande bara smått tyvärr. Efter 3 eller 4 landade rödingar bestämde jag
mig för att lägga lite tid på att få någon stor öring. I första hålet på grundt
vatten högg det! Men det visade sig vara en röding det också..

Bytte sedan ställe igen till ett strandnära ställe där pappa fick 4 öringar
på 1,5 kilo igår. Det nappade direkt men fick inte fast den. Gick sedan
ut och hämtade mina grejer ute på djupet där de andra satt. Emil följde
med mig in på grundare vatten för öringsjakt. Direkt drog jag en röding
(igen) , fin röd färg på den var det. Sedan så fick Emil på något med
lite tyngd i, Genast dit för att kolla och hjälpa Emil med fisken. Det
visade sig vara en smällfet öring på 1,3 kilo!


Den satt bra!

Sedan så högg det på en till för mig, Och det visade sig vara ännu en röding..

(kolla in "fingret" på vänster handen) Något jag inte visste om haha!

Emil fortsatte sedan att dra fina öringar och han fick 2 st på 1,3 kilo
på det stället innan det va klart! Jag gick sedan vidare längs med
kanten och i mitt första hål under ett hängande träd så högg det
på en öring för mig, en fin öring på ca 7-8 hg som blev min första öring idag!

 

Under tiden öringsfisket börjat så kom även två oväntade personer
då de planerat in en annan sjö, Stefan Å och Ante K, Kul !
Stefan började med att direkt dra en stöddig öring på 1,6 kilo! Grattis

Grova öringar simmar i denna sjö nu i vinter!
Sedan så fick ante en öring på runt 7 hg med väldigt fin teckning.
Jag tappade senare en fin öring precis i hålet när den skulle upp,
men men inget att gråta över precis.. Emil kom sedan och vi gjorde
några hål och sedan sa det pang för Emil och ännu en fin örting
landades i han favör. Alla öringar släpptes tillbaka så ni inte tror
vi tar upp all fisk. Vi gick sedan ut på djupare vatten efter röding
igen och där ute så fick Emil två rödingar och tappade en, men
jag fick inte riktigt fast mina napp..


Sedan gick vi till Fredrik och Niklas och som väntat hade de dragit
många rödingar med fortfarande bara smått tyvärr.. Det nappade direkt
Jag fick 3 rödingar och en mindre öring där ute. Vi gick sedan in på grunt
vatten för kikpimpel och Emil hade en fisk som högg men han tappade den tyvärr...

Sedan åkte vi hem och nu blir det uppesittar kväll och laddar inför nya
äventyr på tisdag. Och sedan på onsdag så är det ju dags för Ljusdals
FVO:s bästa vatten , Stora Svartsjön att ha premiär och i år har de satt
i större röding med bra kvalitet så, packa väskorna och åk pallra er dit,
det är värt det!

Skitfiske på er där ute och ha en riktigt god jul!
/ Victor G

Kommentarer