Pimpelfiske | Tröga men fina rödingar


Idag var det dags för premiären på stora Svartsjön i Ljusdal!
Vi åkte hemifrån kl 05:45 och spänningen var på topp. Vi kom
upp till sjön kl 07:45 så vi klädde på oss våra varma flytoveraller
och gick mot stugan där dom satt och sålde fiskekort. Och som
vanligt bra stämning och välkomnande vid dessa premiärer.
Vi gick ut på isen och satte oss och tog plats, och vi ångrade oss
inte att vi va så tidig när vi sedan såg hur folkmassorna bara vällde
ut på isen och platserna vart färre och färre..

Kl vart 09:00 och jag såg hur raketen flög upp igenom luften och
startskottet small av, och 10 sekunder senare så satt Thomas med
spöböj. När jag satte spöt i skryllan och gick till honom och kollade
så vänder jag blicken tillbaka och ser hur mitt spö står som en banan,
jag sprang dit och gjorde mothugg och kunde sedan landa en otroligt
fin fisk med oslagbar kondition! Thomas fick även han upp sin, även
den fin som fan.


Thomas fortsatte att dra fisk och han fick 4 stycken under första
halvtimmen medans det dog i mitt hål. Farfar fick även han en
fisk under första halvtimman, pappa tappade två stycken och
missade en del hugg men efter ca 30 minuter fick han upp dagens
första på ca 7 hg, även denna i bra kondition.

Vi nötte på men fisken blev tröga som bara den och nappade
inte ens, men till slut så högg det igen för mig och jag fick på
nr 2 för dagen, efter en rolig drillning med mitt mormyska spö
fick jag upp nr 2 som va en fin röding, i samma kondition och
nästan samma storlek, grymt fina fiskar.


Sedan vart det ruskigt trögt igen. Thomas flyttade sig bort till grundare
vatten medans jag, pappa, farfar och Ante stannade. Efter ett tag flyttade
jag och ante oss utåt mot ofiskade platser men även där stendött.
Thomas och Stefan Å och gänget kom även dom till samma plats. Ola fick
en fin men det var allt. Jag och Thomas gick tillbaka och det var fisk där
och pillade direkt så jag fick tillbaka lite tro men försiktiga var dom.



Sedan gick alla in i en grundare vik men jag stannade i hopp
om rödingarna som tidigare nappat. Det nappade lite då och
då men försiktiga så jag tappade dem. Till slut fick även jag
fast dem riktigt och efter krokbyte så satt den där! Jag fick en
till fin som jag var tvungen att spara då den satt i halsen.

Som ni ser väldigt fina rödingar



Fina rödingar då ingen var under 5 hg.

Dom som gick till den grundare viken hade väldigt bra öringsfiske och
det kom upp 10-15 öringar på gruppen där inne. Pappa, farfar, Thomas
och Stefan var några av dem som fick öring där. Stefan fick fin öring grattis!



Sedan så fick jag två till under en kort period som jag släppte tillbaka
då dem satt så lämpligt i överkäken och jag hade ju redan tagit tre.
Sedan kom alla vänner tillbaka och Thomas drog direkt en fin röding!


Jag fick även min 6:e röding för dagen och den blev även den sista för min del.


Sedan så kom farfar in i en huggperiod då han drog två snabba och båda
rödingarna var nog på 8 hg och fin kondition på dem också. Vi nötte på
tills klockan va 14,50 och man fick fiska till 15,00 men vi kände oss rätt
så nöjda trots de tröga rödingarna, men det är sånt man får ta som fiskare.

Kaffe-tricket brukar funka bra men idag funkade knappt det trixet.


David Malm var den i vårat gäng som drog finaste rödingen och den vägde prick
1 kilo. Fin röding! grattis till den. På vägen hem tog vi oss lite korv med mos på
macken i Ljusdal och det satt som ett smäck!

Tack återigen för en välarangerad premiär och fina fiskar!
Imorgon blir det Skidtjärn igen och då ska den stora öringen upp.
Jag har laddat en silverbalans som ska få simma fint framför 2 kilos
öringen tätt intill skidtjärn buskiga kanter!

Skitfiske på er alla! / Victor G

Kommentarer