Gavleån | Kylslagna vårkänslor i solig stadsträdgård!

 

I dag hade jag "lånat" ut vår lilla Nisse till hans gudmor för att få möjlighet att
kasta av mig den värsta abstinensen. Vädret bådade gott, kanske för soligt för
ett bra öringfiske men för själen kan ett par timmar i solen med blå himmel
vara fantastiskt. Och det var det!
Kom ner till ån vid 11-blecket och parkerade
mig strax ovanför den södra bropelaren. Fiskade med kustvobbler, och testade
även att fiska med plåt men inga stötar på dragen gjorde att jag promenerade
uppströmsför att korsa ån vid Strömdalens kraftverk. Och där passade jag på
att ta ett foto där, det släpptes rejält med vatten denna dag, vilket inte är så
konstigt med tanke på sista tidens blidväder.
Dagstempen låg på ett par plusgrader,
men jag kan garantera att de vindar som låg på utmed ån inte höll några
plusgrader. Nej vinden drog genom märg och ben, fötterna stelnade till och även
händerna fick en kloliknande  "look" innan dagen var till ända. En och en halv
lucka var öppna i dag, och vattnet strömmade hårt, de tre större fårorna nedanför
kraftverket var nu helt isfria!




Kom ner till poolen vid handikappbryggan, och där var nu alla iskanter i
stort sett borta! Och på plats var redan en annan gynnnare, nämligen
minken som kilade av och an en bit nedströms mig. Dessvärre verkar
det vara gott om dessa vid ån. Jag gjorde i ordning mina spinngrejor
och fiskade uteslutande med spinnfluga. Ett 30 grams miljösänke var
modellen, lagomt mycket bottenkontakt men inte hjälpte det för det
var då ingen fisk som var intresserad av mina flugor. Andreas dök upp
och fiskade tillsammans med mig även han, men fisken visade inget
intresse för våra prylar. Kan hända fiskade man lite för högt, men
strömmen gick hård så det var inte helt lätt att nå ner till fisken idag!

När vi fiskat av sträckan ett antal gånger utan resultat, så fick de kyliga
vindarna mig att längta hem till dammsugaren som också var ett av dagens
mål när Nisse var utlånad!

 
På vägen tillbaks mot kraftverket så träffade vi en annan fiskare, han hade
testat på den del av ån där jag påbörjat dagens fiske och han hade krokat
och återutsatt en mindre öring! Vi språkade en stund och Andreas och jag
beslöt oss kylan till trots att testa platsen ovanför bropelaren med drag en
stund.  Min fiskekompis var den som hade dagens enda kontakt idag, och
det var från bropelaren på sydsidan. Tyvärr så släppte den, men kul med
kontakt trots allt. När vi står där och pratar så tittar vi ner mot handikappbryggan,
där står killen vi just pratat med och har en skaplig spöböj! En stund senare
landar han och återutsätter en öring i 1,5 kilos klassen. Känns snöpligt när
man precis stått där och "dängt" men som jag brukar säga till mina elever
 - Gör om, gör rätt!

Tony

Kommentarer