Krönika | Från en generation till en annan – en resa i upplevelser!

 
 
I dag är en ”sån” där dag, du vet när kreativiteten falnar. Man känner sig som en
lägereld som är på väg att brinna ut och man har inget driv alls att ta tag i vardagen!
I mitt huvud just nu finns en stor längtan till våren, att återigen få ta 12-fotaren, hänga
ryggsäcken på axeln och fara till älven i ett försök att lura en havsöring eller ännu hellre
kungen, nämligen Blanklaxen!  Samt att återigen få ljuga ihop med fiskepolare som man
inte träffat på hela vintern, IRL
[1]slår ju Face Book med hästlängder! Utanför mitt fönster
fortsätter snön att falla, och hela landskapet är inbäddat i allt det vita.

I helgen siktar jag på lite pimpelfiske i alla fall, ett surrogat för mig, men för många
lika viktigt som sommarfisket för andra. Jag glömmer aldrig mina första pimpelresor
från tiden när man var en kille i mindre format och fick följa med far ut på isen.
Minns inte att vi borrade på några regnbågsisar, utan fisken vi skulle försöka lura var
abborren! Isborren vi använde då, hänger numera i svärföräldrarnas hus, en 110 mm:s

orange Moraborr. Borrkronan har sett sina bästa dagar och skulle behöva ses över!


Minns inte hur fisket gick men några borrar hamnade nog på isen!
Hur som helst så får jag nog tacka min far som ledde in mig på fiskets bana, minns
speciellt sommarturerna till en sjö i närheten av Degerfors där vi bodde då.
Maskburken var laddad, metspöna riggade, och solen sken som alltid vid tillbakablickar
i tiden från en klarblå himmel. Och både mört och abborre nappade, tänk så mycket
man varit med om, och att det alltid känns som det var bättre förr. Vädret var det i alla fall.
Tror jag, eller så är det bara minnets romantiserande av förgången tid?


Varje ny upplevelse man fick vara med om gav en ”boost”, idag är det svårare att
nå samma kick! Men fortfarande är glädjen över att få vara ute i naturen lika stark
nu som då!  Och idag kan jag se spänningen i min snart två-årige sons ögon när vi
ser djur på tv, häromdagen såg vi ett program som handlade om björnar!

Nisse slog exalterad ut med båda armarna och spände blicken i mig, sen kom en
massa konstiga ord ur hans mun. De som sett filmen Exorcisten vet, eller något åt
det hållet i alla fall. Men det är en ynnest och känslosamt att få vara med den lille
mannen när han upptäcker sin omgivning, och jag ser fram emot kommande
sommars äventyr tillsammans med honom! Då ska han och jag plocka mask,
rigga metspöna och dra iväg på fisketur.  Möjligen är han en av den nya
generationens sportfiskare,  vi får väl se.

Ta hand om er därute i snön!

Tony

[1] In real Life

Kommentarer