Mix | Missa inte Mikael Engströms blogg - Atomragnar!

Utdrag ur "Bäverlax"

"Fiskepolisen vadar och kastar av blankorna. Jag och Fräsaren går ner på motsatta sidan.
Plötsligt hör vi ett hojt och fiskepolisen står med kraftigt böjt spö. Det plaskar i höljan
och sen bär det av. Ut och ner för forsen. Fiskepolisen håller i hatten och springer efter.
Vi ser honom försvinna runt böjen.
- Den är stor, säger Fräsaren.

- Ja, aldrig har vi väll sett honom springa efter en fisk.

- Nej, han springer aldrig.



- Men nu sprang han."

Läs hela den spännande fortsättningen på bloggen genom att klicka här:

Jag glömmer aldrig när jag kom i kontakt med Mikaels historier första gången, det var i början  av nittiotalet och han skrev då om Kraftverkstrolling i en fisketidning, att med gummibåt och djuprigg försöka locka någon av de glömda öringarna i de enorma vattenmagasinen till att hugga! Detta lät spännande och jag var ett tag själv inne på att införskaffa ett uppblåsbart flytetyg med diverse trollingattiraljer.

Men annat  kom i vägen, som familj och barn. Men sedan de texterna har jag fastnat för  Mickes skrivande,(målande texter) och jag kan riktigt se älven framför mig, den  något väderbitne fiskepolisen med spöböj ända ner i korken!  Så vad ni gör, bokmärk hans blogg! Det lär dyka upp en och annan  skön story där!
Fiskeböcker från Mikael:





Längtans öring 1989

Med korpen vid ån 1992
Handbok i lustfiske 1996
Fiska i stan. Ingår i Staden på vattnet, S:t Eriks årsbok 1997





Tipset tackar vi FishEco för!

/Tony



Kommentarer