Victor G | Så binder du din tub


Förra veckan så fick jag många och skitfina tuber utav Per Nordstedt som jag ska ha i Mörrrum. Och när jag satt och kollade på dem så fick jag tillbaka
suget på att binda lite tuber igen så jag band några, och jag tyckte de blev så pass bra att de förtjänade en dokumentation.


















Så här kommer en step-by- step instruktion för hur du kan binda din tubfluga,
just denna är ungefär som en phatagorva förutom några grejer som jag inte hade

material till.



 

 


Steg 1:
Ta en grov tubslang och klipp den ca 3-4 cm lång, klipp sedan en tunn tubslang
med ungefär samma längd. När du har gjort det så trycker du in den tunna i
den tjocka ca 2 cm och lägg lite superlim i mellan så de fastnar i det läget.
Och fäst sedan tråden i bakre ändan utav tuben.


                                                                                          
Steg 2:                                                                                                          
Sedan tar man lite mirage tinsel och lindar det några varv runt tuben.

Steg 3:
Ta en tunn remsa flourofiber och fäst den precis framför miragetinslet,
och klipp sedan till flourofibern så som på bilden nedan.

Steg 4:
Ta sedan tinsel, jag använder flatbraid då den håller bättre och flugorna
blir mer stryktåliga. Linda på den ca 1 cm fram på tuben.




Steg 5:
Ta sedan en fjäder och fäst den precis där du klippte av tinslet.
Och ta sedan dubbing ( välj färg själv..) och linda på den på tråden


Steg 6:
Linda sedan dubbingen med jämna varv frammåt ca 1 cm .


Steg 7:
Linda sedan hackelfjädern med jämna varv och fäst den sedan där dubbingen slutar.
När du gjort det kan man ta en tandborste och borsta ut dubbingen så det blir
mer volym i flugan.

Steg 8:
Bind sedan dit två flush strån , jag tog mirage färgade.



Steg 9:
Ta sedan en rävhårs bit och klipp lös en bit på ca 4 cm och fäst dit den
så som på bilden nedan, ta en ganska grov vinge eftersom att det är
första vingen som håller upp hela flugan sen.

Steg 10:
Bind sedan fast en till hackelfjäder tätt inpå vingen, och linda den sedan
2 varv och fäst den sedan.

 



Steg 11:
lägg sedan dit en till vinge, denna lite längre än den förre då man vill få
vingen tapperad för bästa rörelseförmågan o vattnet. Och lägg sedan på
två röda flush strån uppe på vingen.



Steg 12:
Bind sedan dit en fjäder till och bind den ca 2 varv runt tuben tätt inpå vingen.


Steg 13:
Bind sedan dit en blå hackelfjäder, järna en mjukare nästan som en
marabou fjäder för bästa rörelseförmåga i vattnet. Bind den ungefär
2-3 varv  , jämnt och fint framför det förra hacklet. sedan kan du trä
på conan på tuben, jag föredrar turboconan helt klart!

Steg 14:
Limma sedan på tråden och bind några varv. sedan kan du klippa av tråden
och trycka conan mot hacklet tills limmet torkat och conan sitter.

Steg 15:
klipp sedan tuben några millimeter framför conan, och bränn sedan
tryck med fingret så att plasten smällter emot conan, sedan är den klar.




Så blev den, hoppas ni förstod någonting i överhuvudtaget, men ni ser ju
på bilderna i alla fall.



Här är några flugor av samma modell fast andra färger..








/ Victor Gustavsson



Kommentarer