Profilen | Emma Lindgren - en 15-åring flugbindare som binder flugor med en erfarenhet av en dubbelt så gammal!

Läste av en händelse en annons på Facebook inför årets sportfiskemässa
i Jönköping  om en tjej som, jag citerar:
"-Hon behärskar vid det här
laget alltifrån megastora gäddflugor till millimetersmå imitationsflugor
på ett sätt som om man hade lagt på 20 års erfarenhet”
  



och detta fångade mitt intresse mycket med tanke på hennes ringa ålder på endast 15 år och redan etablerad flugbindare! Emma går fortfarande i grund-skolan men i höst börjar hon på en medie-inriktad utbildning! Tycker det är fantastiskt skoj med tjejer som hittar in i sportfiskets förtrollande  värld. Och att dessutom ha en känsla för skapande av fantastiska flugor gör inte saken sämre
i rampljuset Emma Lindgren, en tjej vi kommer att få se mycket av i sportfiskesammanhang i framtiden!

Om du besöker mässan så hittar du henne i 
Fly-Dressing/Visions monter H:169 Vision/Fly Dressing


1. Vem är Emma Lindgren?(Torrfakta;-)



 - Jag är en 15-årig tjej född i Canada som nu bor i Stockholm. Går i nionde klass och ska senare i år börja på gymnasiet och gå en medieinriktad linje. Brinner för flugfisket och flugbindning och har under senare år kunna ta detta intresse till nya nivåer.


2. Hur började allt Emma? (När började du fiska, hur kom du på att fisket var din grej? Har du haft familjemedlemmar som fiskat? ? Hur länge har du flugfiskat och varför blev det just fluga? 
När band du din första fluga?)

 - Fisket har alltid funnits där enda sedan jag var liten, har alltid fiskat på sommaren med släkten men intresset tog fart 2008. Jag fick ett gäng fisketidningar av en syssling, efter att där ha sett lite bilder kopplade till flugbindning så kände jag att det verkade intressant. Det fanns då ett prenumerationserbjudande där man fick ett flugbindningskit på köpet så jag slog till. Sedan växte intresset och på flugfiskemässan 2009 vann jag ett flugfiskeset så där började jag med flugfisket. Sedan dess har allt bara gått framåt och fisket är inte längre bara en hobby, det är en del av den jag är.

3. Jag har sett några av dina flugor här på nätet, de ser grymma ut! Hur får du inspiration att skapa vid bindstädet, och har du några speciella favoritflugor som du gärna binder?(Som gädda, gös, öring, eller lax flugor?) Och varför är den/dom roliga att binda tycker du?


- Inspirationen kommer från alla möjliga håll, man hittar mycket skoj på nätet och får mycket idéer på mässor. Jag gillar och binda det mesta. Det går lite i vågor, ibland vill jag bara binda havsöringsflugor och ibland småflugor för öring. För tillfället är jag helt fast i gäddträsket och binder gäddflugor för hela slanten. Tycker det är grymt kul då det är skönt när inte varje trådvarv räknas men det är samtidigt en utmaning att få så stora flugor att bli snygga och proportionerliga.


4. Var har du ditt hemmavatten i dag? (Har du flera kanske och vilka arter blir det då?)

-  Hemmavattnet skulle jag säga är Stockholms skärgård där det blir fiske efter gädda.
5. Vad säger kompisarna om ditt intresse? Har du fler tjejkompisar i din ålder som också fiskar?

 - Mina kompisar har alltid var extremt stöttande när det gäller mitt fiske vilket är grymt skönt. Det är klart att det är ett lite annorlunda intresse för tjejer i min ålder men de tycker det är roligt att jag hittat något jag älskar och att det går bra för mig inom fisket. Jag har två tjejkompisar i min ålder som fiskar och förhoppningsvis blir det fler.
6. Vad fiskar du helst, strömmande vatten eller sjö/hav? Vilket är i så fall din favorit älv/sjö/kuststräcka?

 - Jag har nog faktiskt ingen riktig favorittyp av vatten, det är supertrevligt att stå utvadad i en älv i fjällen och fiska harr men en fin dag i skärgården är minst lika trevlig.
7. Vilken är din roligaste fiskeresa och vart gick den? Vad var så speciellt med den?
 - Jag har faktiskt bara gjort en riktig fiskeresa och den gick till Norge. Det var Johan Klingberg som anordnade den och det var jag och ett tiotal killar på 30+ som deltog. Det var en underbar resa med mina första harrar som minne. Det som var riktigt kul var att det blev tydligt att fiske är ett intresse som förenar människor från olika åldersgrupper, jag var runt 15 år yngre än de flesta men det gjorde inget. Vi hade intresset gemensamt så det fanns alltid något att prata om.
8. Fiskar du både enhands och- tvåhandsflugspö? Favoriten ÄR I SÅ FALL
 - Jag fiskar endast enhands men ska försöka testa på något tvåhandsfiske under året.


9. Vad är det som gör just flugfisket så spännande/fascinerande?
- Det som gör flugfisket så spännande är att man aldrig kan lära sig allt, finns alltid nya kunskaper att ta till sig. Samt att det är ett intresse som inte är knutet till en speciell målgrupp och ålder, alla kan flugfiska.
10. Har du några personbästa på fisk som du landat och som du vill dela med läsarna?
 - Mitt personbästa på gädda är en fisk på runt 7-8kg, den blev aldrig vägd. Det var en fisk som verkligen satte sina spår i mig som precis börjat med flugfiske efter gädda.
11. Kör du catch and release på all fisk eller behåller du matfisk?
 - Jag kör övervägande catch and release men någon matfisk blir det ibland.
12. Hur blir du bemött/behandlad vid fiskevattnet(har du några bra eller dåliga erfarenheter?)
 - Jag brukar bli väldigt positiv bemött vid vattnet. Många tycker att det är roligt att se en ung tjej intresserad av fiske.
13. Hur ofta är du ute och fiskar?

 - Tidigare år har det inte blivit alltför mycket. Några turer samt en del fiske på sommarsemestern. Har haft mitt fokus på flugbindningen men i år ska det bli en rejäl satsning på fisket.
14. Finns det någon annan fiskeform som du är sugen att testa (Dröm)?
 - Skulle vara riktigt coolt att testa på saltvattensfiske samt att testa på fisket efter musky.
15. Finns det någon/ några som du vill nämna som betytt mycket för dig i din flugfiskekarriär så här långt?

 - Under min flugfiskekarriär så här långt har jag haft många människor som har betytt mycket för mig. Personerna på Flugfiske i Norden som gav mig en första chans att komma in i branschen samt Fly-Dressing som tog mig under sina vingar och har hjälpt mig otroligt mycket.

Johan Ruhe
Kanalgratis.se har även hjälpt mig mycket. Sen min familj som alltid hjälpt mig i mitt intresse. Men om jag ska nämna en person som har betytt mest så är det Niklaus Bauer. Han har tagit med mig på enormt mycket roliga saker, verkligen gett mig en chans att visa vad jag går för och lärt mig sjukt mycket saker. Skulle aldrig varit där jag är idag utan honom och är otroligt tacksam för allt han gjort för mig.
16. Det är snart sportfiskemässa – var hittar vi Emma då?

- På Sportfiskemässan kommer jag att befinna mig i Vision/Fly-Dressings monter (H:169).
17. Har du något/några mål inför framtiden(eller 2013?)
 - Mitt mål just nu är att försöka lägga så mycket tid som möjligt på fisket samt att även i framtiden kunna arbeta med det. Ett delmål i att arbeta med det i framtiden blir att jag i år kommer åka till Canada och sommarjobba i en flugfiskebutik. Några småmål för 2013 är att slå mitt pb på gädda samt att fånga min första havsöring!

Vi önskar Emma en fortsatt positiv  utveckling inom flug- och sportfisket!

Och ni som ska ner till mässan, passa på att kika förbi hennes monter.

/Tony


Kommentarer