Älvkarleby | Lite vatten men det bekommer inte Pelle! Grattis 4,1 kg silver!

I dag hade jag klockan ställd på 04:00 och siktet var ställt på ett ett öringpass
i Älvkarleby. Rapporter har duggat tätt sista dagarna om ett fint öringfiske, men
när man är familjefar med småbarn hemma så är ju inte så mycket man kan göra
åt det! Men den här förmiddagen var min i alla fall. Jag kikade in på Vattenfalls
hemsida för att få en uppfattning om rådande flöde och det var inte direkt upplyftande
bara 120 kubik vid sista uppdateringen. När det är dessa låga flöden så är det ett fåtal
ställen  som brukar funka, Bagarkurvan, Korallens samt kanalinloppet,men i rätt
färskt minne från tidigare i vår så tänkte jag ge bombardagrejorna en chans ute på rabben!

En hel del vak men strömmen orkade knappt dra fram min sjunkbombarda med sjunktafs!
Efter en halvtimme -fyrtiofem minuter hade jag fått nog, packade ihop och rodde över
till notören igen. Tog sedan och knallade över hängbron till korallen och gubbhyllan.


 

 
Nötte på där med en 50 grammare som sänke och några väldressade tuber,
men då strömmen var klen och botten utanför "gubbhyllan" innehåller mängder med linfästen
så gav jag snart upp och gick ner till korallens spets (längst ner) Tydligen fanns det fisk där för en fin öring på 3,8 kg låg på marken, bredvid en ryggsäck! Jag satte ihop grejorna och fortsatte att nöta. Pelle från Storvreta dök upp, även kallad öring-magneten, pastorn, (kärt barn har många namn)  Och det tog inte många kast förrän Pelle hade fisk på.,
ett snabbt hugg men den klev av på direkten! En stund senare får
han en fin öring på 1,7 kg! Själv har jag inte en kontakt.

Bättre flöde

Vattnet strömmar på bättre nu, flödet är uppe i strax ovanför 200 kubik och
vi beslutar oss för att knalla längre upp och testa igen! Vi testar en stund ovanför
hängbron, men stället känns inte hett, så vi bestämmer att prova olika ställen .
Jag ställer in siktet på fasta/pumpgropen- bra ställen men tyvärr ställer stora mängder
linor till det, och än värre vid klen ström. Jag går ner mot pumpen tillsammans med Conny
Bergman(bloggare här på Gavleöring) och vi startar fisket. Hyfsat drag i vattnet i pumpen,
Conny kör 50 g, och vevar sakta, jag testar en 40 g och det funkar kanon! Jag har ganska
omgående ett hugg strax nedanför de stenar som ligger en bit ut i strömmen. Conny har flera
hugg och han landar snart en blank och fin 2-kilos öring!




Connys andra 2-kilos,, C@R på den första!

 

Jag lyckas landa en godkänd blänkare men den får givetvis simma tillbaks! En stund senare får jag ett bra napp igen, men det visar sig vara en knallblank lax på ca. 50-55 c,s att inte rätt så den återutsattes snabbt! Men den hetaste fiskaren var idag Pelle! Jag och Conny står och nöter uppe i pumpen, och jag ser över axeln att Pelle knallat lite längre nedströms, och sedan tar det inte lång stund förrän Pelle utbrister "Fisk" -den här är S T O O R! (William varning:-) Men han har rätt och efter en stunds brottning bland stenarna så kan Conny håva en grymt fin öring på 4,1 kg. Fjällen formligen rasade av den sköna öringen!! Stort grattis! Nu ser jag fram emot ett nytt älv-pass  kommande söndag eftermiddag!





/Tony

Kommentarer