Fiske i Ljusne | Evelina

Första flugfiskepasset i Ljusne efter havsöring.


Premiär tur med nya flugspöt som jag köpte på sportfiskemässan i Jönköping.
Denna kväll var det bara jag och Niklas Persson som var ut och fiskade. Niklas
visade mig några kast sen fick jag kasta själv, efter första utlägget sög det till
i spöt men jag var för sen i mothugget, detta upprepades 3-4 gånger innan jag
fick till ett grymt mothugg. Äntligen fick jag drilla en blanköring på flugspö, som
jag längtat! Vilken känsla att få drilla med ett sådant spö. Jag fick kämpa för att
få in fisken, den gjorde några rusningar och knyckte väldigt fint. Jag höll på med
denna fisk i ca 10-15 minuter innan jag äntligen fick in den, den var verkligen
stark för sin storlek. Vi vägde och mätte den, vågen stannade på 2,4 kg och var
64 cm lång.




Fisket tog absolut inte slut efter denna kväll, flugfisket fortsatte hela helgen!
Jag landade några fina öringar under helgens gång. Jag tycker det var så
otroligt kul att äntligen få börja flugfiska efter öringen, sån härlig känsla!
Jag var även ner till älven själv och provade på att fiska, kastade dock i
motvind så de blev lite svårkastat denna gång, men en tjock öring de fick jag!


 






















 
 
I veckan blev det lite vila från havsöringen, då var vi på jakt efter guld.
Jag och Niklas gav oss ut för att fiska lite gädda för kul. Många små gäddor
fick vi, väldigt pigga och starka. Vi bytte ställe och testade på lite olika ställen.
Vi stannade vid ett ställe då vi kastade ut och kände ingenting förutom stockar.
Sen tar det tvärstopp, det första vi tänker är att nu sitter vi i en stock.
Det blir helt tyst runt om oss och sen bar det iväg och det bara spann i rullen
och båda är lika chockade men efter en stunds kamp får vi äntligen in den
vackra gäddan till land. Tjock och i fin form. Vi tar upp den och tar lite kort
samt väger den, vågen stannade på 7,7 kg! Sen fick den fina gäddan simma
hem igen. Många fina och pigga gäddor landade vi denna soliga dag. 
Snart bär det av på flera fiskeäventyr!
 


 










Skit fiske på er!

//Evelina U

Kommentarer