Gavleån | Efterleksfiske!

Gäddfisket denna våren lär ju inte gå till historien som ett av de
mest produktiva genom tiderna precis.. efterleksfisket har dock
kommit igång hyfsat ändå.


Kickade igång våren ordentligt för några dagar sen med ca 15 pikes
innanför skrovet, dock verkade de bättre fiskarna hålla till någon helt
annanstans. 
Spelar dock ingen större roll så länge det är t-shirt väder
och det händer lite grejer! 






Idag var polaren Oscar med, och jag hade utlovat bättre fisk!
Som alltid är det riskabelt att lämna fiskgaranti, och även de
säkraste platserna har en tendens att vara totalt fisktomma just då..
Så nog var man lite nojig påväg mot sjön! 
På första stället satsar båda på ett varsitt tailbete, Oscar kör på
en McMio och jag kör Svartzonker-tailen! Båda med röd svans,
rött har varit TOTALT överlägset i detta vatten. 
Efter bara 5 minuter säger Oscar att han har två hugg,
men han lyckas inte få fast den riktigt. 


Jag har mina tvivel, med tanke på att det är hyfsat grunt på platsen
och Oscar inte är den mest rutinerade fiskaren om man säger så,
då brukar det vara rätt vanligt att man inte riktigt kan känna
skillnaden på fisk och botten/vegetation.
Säger dock mest på skoj "Då snor jag den av dig!", och slänger
iväg ett kast i samma riktning. Efter bara ett par vevtag får jag
ett riktigt karatehugg!  
Gäddan gör några smårusningar åt sidorna
innan jag kan landa dagens första fisk med ett gälgrepp. Någonstans
mellan 4 och 5 kilo vägde hon, och löftet om "Bättre fisk" är uppfyllt
redan efter 5 minuter. 
Efter detta fick man verkligen höga förväntningar
 på resten av dagen!








Vi kör en stund till utan någon större framgång och börjar röra oss längre ner
, när vi närmar oss en liten vik i åkanten där jag plockade 4 pikes på 7 kast
i torsdags så säger jag att vi ska in och dra några snabba. Mycket riktigt,
jag tar bara 3 kast innan gädda nummer 2 sitter! Också en fin firre.





Lyckas plocka en gröning som såg ut att ha gulesäcken kvar innan
vi bestämmer oss för lunch.
Det serverades Korv inlindat i bacon och
Baconrullar! Skulle kunna leva på Bacon, helt sjukt gott!





Efter käket åkte vi ut med nya krafter, men gäddorna verkar ha tagit siesta.
Körde lite bonnatrolling med en varsin westinare, blev bara småskit under
dagens avslutande 3 timmar. 
Påväg hem så stannar jag till på ett ställe och slänger lite från land.
Lyckas ta 2 tjockisar rätt snabbt, men den andra försöker kapa min
stackars tumme! Bråkiga gäddfan!





















Imorgon ska jag nog försöka komma iväg på årets första
göspass i ghettot, lär ju passa på innan förbudet! 

Ha det! / Leo Kangas

Kommentarer