Kusten | Nappade fint vid kusten - tre öringar landade

Fint eftermiddagsväder och några timmars kustfiske


Kom ut till havet vid halv -7 tiden, då var det redan ett par gubbar
på plats. De ställen jag tänkt fiska på var givetvis upptagna men
fick då förflytta mig något. Började mitt fiske med bombarda och
fluga, men ingen framgång med det. Träffade då på Calle Björk
och en av hans kompisar Sebastian, som lyckats ta sitt livs första
öring! Kul! Grabbarna förflyttade sig och det tog inte lång tid förrän
Sebastian hade fisk på igen, en blänkare runt kilot som fick simma tillbaks!

Jag ställde mig bredvid grabbarna, och medan vi småpratade vi om allt möjligt då dagens första hugg för mig kommer, en liten blänkare som får simma åter på direkten, tilläggas ska att fisken fastnat med samtliga trekrokar i munnen. Gruff-draget i färgen Guld-apelsin verkar funka även här hos oss.
En stund senare var det dags igen, en något större runt kilot hade huggit 
stenhårt och satt även den med samtliga krokar i över och underläppen. Glupska firrar!





Kul att det nappar, men lite större kunde de få vara. En stund senare så har

jag hugg igen, men denna gång är det tvärstopp. Spöt böjer sig skönt och
det börjar gunga, jag inser snart att detta är en bättre fisk. Efter en stunds drillning kommer så fisken in mot land. Minst en tre-kilos tänker jag men när jag ser fisken inser jag att den är större än så! Håven som Calle har räcker inte till så det bli en tail av Calle.




För att slippa skitsnack


Det tråkiga i allt detta är att den här fisken har mer eller mindre svalt
Gruffdraget av XL-modell, trekrokarna  sitter i svalget på den 85 cm
långa öringen, bara toppöglan på draget sticker ut ur öringens mun..
Redan när Calle lyfter den stora fisken ur vattnet så formligen forsar
det blod ur både gällock och mun på fisken.


När jag tar fram tången för att försöka få lös krokarna så blöder det
ännu mer och jag tar beslutet att barmhärtighets"bonka" fisken, något
jag aldrig skull gjort om jag kunna kroka loss den utan detta blodflöde.
Ska tillägga att den var fenklippt, med andra ord ingen "vildöring" om
det kan vara någon tröst! Både min och Sebastians fiskar var tyvärr
magra, min var definitivt en besa som torde vägt uppemot 6-6,5 kilo
om den varit en blänkare! Nåväl, en fin dag vid kusten avslutades strax
före 22:00

Ser bra ut inför lördagens kusttävling!

Kommentarer