Älvkarleby | 1 - 0 till laxen ikväll!


Nyligen hemkommen från laxfiske vid älven och känslan sitter kvar än.
Fiskade med Fredrik ”B2” Berggren på Skravlet samt PG, vattenföringen
låg när vi  anlände på strax under 300 kubik. 70-80 grams sänkena
fullkomligen  flöt fram över den steniga bottnen, där vi hoppades att
laxarna skulle  stå och nappa på våra flugor. Men det var mest smolt
som intresserade sig för våra flugor!


Efter ett par timmars fiskande så gungar det till rätt skönt och distinkt
i mitt spö, en smolt tänkte jag när jag höjde spöt för att känna vad det var.
Men kunde detta vara en smolt, den kändes betydligt tyngre. Nåväl efter
detta dök så spötoppen mot vattenytan, inget snack om vilken fisk det
var som retat sig på min ljusgröna modell större fluga! En skönt spöböj
med en 3 till 5 minuters drillande blev det, men dessvärre gick tafsen av
nere vid flugan och fisken klev av.(Se filmklippet) Enligt PG som stod
beredd med håven så var det en knallblank 10+ lax! Nåja, nu är det nära
, nästa gång följer den med upp! Senare på kvällningen så höjdes vattnet
rätt rejält och vi hade inte så tunga kastvikter med oss, så vi packad och
for ner till pumpgropen. Från pumpen kunde vi se ”Svedda” drilla en
megastor lax på korallen,, men laxen segrade även där. Vid 23-draget
rullade rådimman in och då for jag hem! Nya tag inom kort ,för de är på g!




Klicka på inställningar -720P Full HD för bästa bild!

Kommentarer