Gäddfiske | Årsbästa x2!

Under veckan har jag och Oscar, min nya gäddpolare varit ute på
två maratonpass (12 timmar i sträck). Detta har bjudit på en hel
del fisk, och inte bara smått utan nu har dom lite större äntligen
synat insidan av båten. 
I tisdags var förhållandena optimala,
men frustrationen var stor efter de 4 första timmarna. Inte en
enda landad fisk. Men efter en liten paus, så ställer vi oss och
fiskar av en liten udde, och Oscar plockar sina 2 första jerkgäddor
på lika många kast!
Det var ingen storlek att skryta om men vafan,
det är skitsamma. Trots sin ringa storlek så spred de stor glädje och
förhoppningarna var åter på topp.

Efter detta så driftar vi längs med en het djupkant, vi plockar
någon liten pike till innan det smäller till bra i mina grejer,
hinner dock bara känna några tunggung innan hon väljer att
kliva av.. Jävlar va surt.. Dock får jag en snabb revansch.
Jag dänger ut samma Svartzonker Tail bara en liten bit bakom
båten under en förflyttning, hinner bara ro i 30 sekunder innan
det smäller. Vi märker direkt att fisken är lite bättre, och hon
bjuder på en bra kamp innan jag kan landa henne med ett gälgrepp.
Hon vägs och mäts till 5.64 kg - 98 cm innan hon får återvända
till sitt rätta habitat.



Efter detta så blir båda jävligt taggade, tyvärr dör fisket ut lite,
och vi får bara ett gäng snipor och skådar en del bävrar innan
jag avslutar med en hoppglad gädda på 3-4 kg.






































Fredag-Lördag


Natten till lördag hade vi planerat gösfiske, men vi sket i det
och körde gädda istället. Mellan 19-24 tror jag att vi landade
en enda sketen snipa. Jag föreslår för Oscar att vi ska käka och
ta en paus, samtidigt som vi inväntar ljusare tider. Det verkar
vara ett bra beslut, jag och Oscar tappar en varsin hyfsad fisk
innan jag får ett riktigt skumt hugg någon meter från båten på
Svartzonker Tailen igen. Det blev ingen riktig fajt men jag var nöjd ändå!

Hon vägdes till 6.6, dock glömde vi att mäta henne.. men
runt metern lång. Årsbästa igen!





Efter det tar jag en macka och lite korvar, efter några minuter hör
jag Oscar förbanna sig över att han inte gjorde ett mothugg. Det
var en bra fisk som hade huggit, men klivit av direkt. Oscar övertalar
mig att ta ett kast på henne, lite motvilligt lägger jag ett kast mot
samma område. Hinner bara ta några vevtag med "Zonkern" innan
det pangar på rejält! Den här fisken levde riktig rövare innan vi
kunde säkra henne med ett gälgrepp. 4.48 vägdes hon till,
2 fina pikes på 2 kast!
Tråkigt dock att jag "Snor" Oscars fiskar varje gång..




Detta blev morgonens sista fisk, energin för att fiska vidare fanns inte
riktigt där. Så i väntan på bussen satte vi oss i ett vindskydd och
grillade korv. Jag började må riktigt dåligt, kallsvettningar, huvudvärk
och ont i halsen. Men till slut kom vi hem, förutom att jag drog på mig
en riktig jävla förkylning så var det två lyckade pass. Tråkigt dock att
Oscar inte plockar några större fiskar, men det kommer. Han vill
alltid lära sig mer, och han är inte den som ger upp i första taget.
Nästa vecka ska vi förmodligen rocka Dalälven, i jakt på ännu större
slemgurkor och kanske nån gös om man har flyt.


/ Leo Kangas
 

Kommentarer