Älvkarleby | Tony versus Laxen 1-0 -Liten men naggande god!

I går tisdag blev det ett 11 timmars pass i Älvkarleby, förhoppningen var att försöka få kontakt med någon av älvens blanka torpeder! I färskt minne hade jag den tappade pjäsen som jag drillade en bra stund vid skravlet för
ca. en och en halv vecka sedan. Jag kom ner till älven, och pinglade till min gode vän från Orsa, Tamer som varit på plats sedan någon gång efter 05:00 på morgonkulan. Han sa åt mig att komma ner till Hällen, där det var hyfsat drag på vattnet! Några andra kändisar var också på plats på Notören, Jalle och Roger Timbré, samt Cribba och Hannah


Vattenföringen var väl sådär, 280-300 kubik vilket är lite klent då,
laxen vill ha snabbt fiskade beten, i vårt fall spinnflugor. Vi nötte trots allt på, när det blev eftermiddag steg älven snabbt och var under några timmar uppe i runt 400 kubik vilket gav våra beten mycket bättre fart! En hel del vak ute i strömmen, och jag testade att kasta strax ovanför några vakringar mot den motsatta sidan. Resultatet lät inte vänta på sig, fisken tog i ytan men under en stund så trodde jag fisken klivit av. Laxen hade tok-simmat emot mig, och det var därför det kändes som den klivit av! Men jag fortsatte veva och den satt kvar, YES!

 

En kort stund senare trillade fisken ner i håven, tack Patrick för fin håvning! Fiske var inte stor, men i grym kondition! 5,5 kg och silverblank! Midsommarlaxen var fixad, så jäkla skönt! Efter detta så strömmade det till
fiskare, och jag bestämde mig då för att gå ner till bilen med laxen. När den var inskriven och klar så knallade jag över hängbron, och tog en kaffe med PG och Hikmet, gubbhyllans okrönte prins! Sedan fortsatte vi tre mot skravlet som det var betydligt med mindre folk på, endast Lasse och Erik samt hans 9-årige son Albin! Albin var den som först hade kontakt med lax, en fisk i 10 + klassen drillades mycket fint utmed skravlets steniga strand!



Tyvärr så gick fisken fast utanför trappan och avgick med segern! Nya tag Albin, drillningen såg mycket fin ut, bra jobbat av en kille på nio år! Vi fortsatta att fiska hela vägen fram till midnatt, Hikmet, krokade i en firre som satt fel, men den klev av med egen kraft! Samma Hikmet  bestämde sig då för att knalla till sin favoritplats på Korallen, och där lyckades han att dra upp en fin larre på 7,2 kg! Härligt mannen!


Även Jalle drog sin första lax för året idag, en rejäl firre på 13 kilo i kanalinloppet! Grym du! Summeringen av dagen kvällen blev tre laxar på land! Nya tag på torsdag som blir genrep inför lördagens laxtrofé!

Jalle med 13-kilos Dalälvslax
 

Kommentarer