Nattfiske | Hyfsat pass igen!

Nyss hemkommen från ett 13-timmars pass med Oscar.. s
ka brassa lite käk men först ska jag försöka summera nattens fiske.
Vi började kvällen med att försöka få lite sommarkänsla över det
hela genom att grilla, men fiskesuget blev för stort så vi blev inte
kvar mer än 20 minuter.

Första platsen levererar direkt 2 snipor, innan jag slänger iväg "Banditen"
mot ett buskage. Betet hinner inte mer än att landa innan det pangar till
i grejorna! Fisken gör en ruskigt snabb sidoförflyttning snett emot båten,
så det blir lite slaklina men fisken sitter fortfarande. Ruskigt pigg fisk
som gör flera snabba rusningar innan hon låter sig landas. 
3 fiskar på mindre än 5 minuter. Drömstart är ordet.




Men efter den grymma starten, så är det inte mycket som händer.
Vi nöter dock på till mörkrets inbrott, då det börjar bli dags att
ge sig på gösen!
Jag börjar på en plats där vi inte har plockat
gös tidigare, där vi har ansett att det är i princip omöjligt att
fiska med jigg. Men jag gör ett försök, lägger försiktigt ut jiggen
några meter ut i strömmen och följer efter den med spöt.
Smack i backen! Fast fisk! Dock visar det sig vara en gädda..
men en mycket fin sådan. Runt 3 pannor och riktigt stark
strömgädda i bra kondition.
Efter en snabb release så upprepar jag proceduren, bara efter
någon meter så smäller det till igen! Denna gång är det en gös,
ingen tvekan! Den kämpar på bra i den starka strömmen, och
det känns som att det kan vara en riktigt fin gös. Men när den
väl kommer upp i ytan så visar det sig vara en riktig slang.


Oscar börjar fundera vad han gör för fel, men det dröjer inte
länge innan han plockar en liten gösjäkel han också. 
Jag flyttar mig en bit till en hölja som är helt ofiskad, det
skulle visa sig vara Jackpot! På 6 kast, drar jag en gädda,
och 2 gösar runt 2.5-3 kg och tappar en till i samma storlek.
Oscar tror inte sina ögon när han står en bit upp och ser mig
stå med böjt spö och ropa "Jaaaapp" i parti och minut.








Ruskigt kul för min del! Men efter detta blir det inte mycket action,
tills vi skådar en gädda som flyttar mycket vatten i sin nattliga ytjakt.
Vi drar genast mot det hållet, men den verkar inte vara sugen.
Tills Oscar säger ett kast till, och jag börjar ro mitt i kastet.


Då hugger självklart gäddan samtidigt som Oscar nästan ramlar
baklänges när jag ror.. och gäddan kliver av strax efteråt.. fan va surt.
Sånt som händer dock, men spekulationerna om storleken på den
går runt i bakhuvudet på oss båda.. Vi bestämmer oss för att ta
en paus under soluppgången innan vi kör några avslutande timmar.
Efter lite Cola och några snabbt slukade Bratwursts så är vi på
G igen, iallafall jag. Oscar börjar se lite sliten ut. Jag lyckas plocka en
hyfsad fisk till på Banditen innan vi bestämmer oss för att bege oss hemåt.
Där upptäcker vi att en jävla pajas har stulit cykeln min.. det var ju mindre
kul men den har lyckats kommit tillbaka 2 gånger tidigare! Vi hör liksom ihop..



Avslutande fisken.
/ Leo Kangas

Kommentarer