Nattfiske | PB-fisk och årets första gösar!

Två dagar efter bravaderna med Mårten, så var det dags igen.
Oscar, som jag fiskat med mycket tidigare i vår var inte sen att
säga ja när det erbjöds nattfiske. 
Efter att vi förklarat krig (och vunnit)
mot getingarna så börjar vi fiska en sträcka som brukar leverera
mycket snipor. Jag bommar snabbt en hyfsad fisk och en snipa som
missar betet 4-5 gånger. Vet inte vad det är men fiskarna i detta
system har en tendens att missa betet väldigt, väldigt ofta. Bara det
hugger så är det ju kul så de är chill ändå.

Jag ror sedan längre ner än vi hade bestämt oss för, och det tackar
nog Oscar mig för! Han lägger ett kast mot ett vak bara några meter
från båten, och visst kliver det på en fisk!
Fisken hinner inte leva rövare
i vattnet länge innan jag säkrar henne med ett gälgrepp, vi uppskattar
fisken till ca 5 pannor med tanke på att hon var så slank, men vågen visar
7,06 och nytt PB med ca 4 kg! Fan va kul, dagens första fisk! Även denna
tagen på en Svartzonker-tail, en färg som vi döpt till "Mango".
Detta bete har dominerat totalt i vår.. 




7.06 - 102 cm

























Det känns lite som att eleven slår
mästaren när Oscar plockar en fisk
större än mitt årsbästa.. Om man nu
ska dra paralleller till filmvärlden.
Efter releasen utbryter kramkalas
och Oscar är efter detta i extas några timmar.
Innan jag spräcker nollan hinner han plocka 2 fiskar till..


Totalt outfishad ankrar vi upp på en säker gösplats och
det tar inte många kast innan det dunkar till i spöt och
årets första gös är landad för min del. Ingen jätte men skoj!





























Men Oscar visar att det även finns känsla för jiggfisket,
och plockar två snabba gösar.
Dock vänder jag lite på
steken, och drar 4-5 gösar till under någon timme och
avslutar sviten med en gammal bekant gädda
numera döpt till "Bölden" innan Oscar plockar en
sista gädda på morgonkvisten.

Ännu en trevlig kväll, och imorgon kör vi igen!

/ Leo Kangas









Kommentarer