Älvkarleby | En förmiddag som borde "triggat" öringarna i älven!

Anlände till älven runt halv elva, snöade när jag for från Valbo men övergick
i regn ju närmre Älvkarleby jag kom - bestämde mig för Årvara i alla fall.
På plats var redan Micke Malm, och som rätt ofta när han är i närheten så
hängde en fin höstöring i ett träd intill vindskyddet.

Vattenföringen denna morgon hade varit riktigt skaplig när "Malmen" började fiska vid halvåtta-tiden på morgon. Sedan kom en rätt rejäl sänkning, vilket varit mer eller
mindre naturligt den här hösten. Även Ampa kom ner och fiskade. Ett par kast så satt en sprallis på hans bete. Jag fiskade fram till strax efter klockan 2 men idag var det 1-0 till älven. Inte ett pet på dragen jag erbjöd trots variation i färg och form. En del vak nere i kanalen av bättre fisk, samt skapligt med vak från mindre fisk i kanalinloppet. Ska nu ta mig en funderare på om jag ska köra en kustrepa kommande söndag och se om det går att lura någon därute, och som dagens fiske var så lutar det nog åt det.


Kommentarer