Kusten | Lynniga öringar

På torsdagen fick jag äntligen tid att komma ut till kusten för att försöka överlista
någon öring. Mitt andra pass för hösten för övrigt. Redan när jag klev ur bilen vid
parkeringen så hörde jag att det var  rejäla vågor mot stranden så förhoppningarna
steg om att det skulle bli fisk.

 
När jag kom ner till vattnet så valde jag att fiska på bara "hotspots"  Det skulle bli fisk idag det var bara så. Bra vattenstånd, rätt väder och rejäl fart på vattnet. På med ett drag i skrikiga färger och börja nöta, Efter 2 timmar var några försiktiga stötar det enda jag känt. Sen blev det ändå segare, inte en känning trots flera betes byten och rejält nötande på bara hotspotsen.


Bestämde mig då för att köra med så naturtroget bete som möjligt och kamma av stranden,
d,v,s 5kast gå ca 10m 5kast osv. Och efter 20 min small det till, en öring som var i fin kondition, inte knallblank som dom oftast är vid kusten.

 
Fisken släppte i håven så den hade nog varit fram och nafsat i draget.
5min senare var det dags igen men efter 30sek så gick den loss. Nötte vidare vid platsen men det närmaste jag kom var en följare kring 50cm som stötte till draget 2m från mig. Hade jag inte sett fisken så hade jag trott det var en stenkänning. Så efter flera timmars nötande i kraftig nordan så kunde jag frusen bege mig mot bilen,
Och kostatera att dom var rejält lynniga idag.


Men det är väl det som är tjusingen med havsöring.............

/Andreas Klargård


Kommentarer