Kust | Första havsöringen ger mersmak!

En liten rapport från en annan del av vår kust skickar Adam Larsén. Han och kompisen Marcus har varit ute och jagat havsöring i trakterna av Nyköping. Adam lyckades ta en och hade flera följare, grattis!

Adam berättar: - Vi kommer till ett nytt ställe längs med den sörmländska kusten,en lång grund vik, med sandbotten och perfekta förhållanden för öringen. Ändock ganska så lugnt vatten för att tillhöra det öppna havet. Det ligger några halvstora öar utanför som gör att vattnet är lugnt men ändå skvalpigt. Nära kustkanten finns ett litet berg som gör att vattnet går mellan berget och kusten och det ser jag direkt när vi glider in med båten. Jag säger till min kompis Marcus att dit ska jag kasta, det måste vara ett ställe som passar de prickiga! Jag drar i väg första kastet hyfsat långt så jag hamnar mellan bergen, börjar ta hem draget med många vevstopp och varierande hastighet.

När draget sedan närmar sig och bara är 6 meter från båten och jag börjar lägga om för att ta upp spöt och ladda för ett nytt preciserat kast så ser jag att jag har två riktigt pigga och fina havsöringar som följer draget med fullt fokus, jag blir alldeles till mig och skriker till min polare att jag har två stycken efter, var på jag automatiskt gör ett tvärt vevstopp och den ena hugger på draget ordentligt, nu har jag endast 3 meter lina ute och fisken börjar sprattla som bara den! Marcus lägger ner sitt spö och håvar fisken åt mig!
En fin öring på strax under två kilo!

Ja Adam det är en skön känsla att få drilla dessa silverpilar,
och kul med genuin glädje över fångad fisk! Skitfiske på dig!

Kommentarer