Kusten | Öring i finvädret.

Efter lite medling hemma igår (min kära sambo tyckte jag skulle städa huset,
men jag tyckte jag kunde göra det sen ;) så stod jag ute vid kusten ännu en gång.

Men synen jag såg gjorde inte att jag fick för stora förhoppningar, lite vind,
strålande sol och lägre vattenstånd.
Man kanske skulle ha städat huset istället?

Nåväl, började med att kamma av kustremsan med draget som gav fisk förra gången.

Efter 2 timmar hade jag inte känt ett pet i grejorna, men det kändes inte så viktigt
just då. Var skönt att bara få komma ut till kusten så här års, det är ett fantastiskt
djurliv där ute nu. Såg 10 svanar och en havsörn. Bytte till ett av mina
absoluta favoritbeten, "häxan" i orange/svart.




Dagens första
Efter ca 10 kast small det till, efter en snabb drill kunde jag håva en öring kring 50 cm, en fisk som var knallblank med lösa fjäll. Snacka om oväntat, var mer än nöjd efter den fisken. Fortsatte att kamma av kustremsan, jag hade två kontakter snabbt efter men det kändes som småsprall. Dom släppte ca 5 sek efter huggen. Minusgrader gjorde att det var snorhalt på stenarna och spöringarna isade igen.


Spöringarna isade rejält
















Tog en kafferast, sen beslöt jag mig att fiska mig tillbaks
samma sträcka. Då
att jag inte känt något efter hela sträckan
så avslutade jag på en plats jag fiskar sällan.
Ett ställe man
fiskar av på 5 min, men som ofta håller  fisk.
Efter några kast
så är det fast fisk och dagens andra fisk hamnar i  håven.
E
n fisk som är lite mindre än den första, även den knallblank.
Sen är det dags att  avrunda dagen och bege sig mer än nöjd hemåt.
Och städningen kan nog vänta till fredag..
/ Andreas Klargård.


Vinteröringar i toppkondition

Kommentarer