Året som gick | Fiskeåret 2013

Ett fiskeår är förknippat med en hel massa minnen och oförglömliga ögonblick.
2013 blev året som för mig under försommaren skulle domineras av laxfisket.
Under några veckor var det det enda jag kunde tänka på och dygnen anpassades
helt och hållet efter detta.

Jag upptäckte samtidigt att tonen stundvis kan vara ganska hård längs dessa
vatten när laxfebern sätter sitt grepp i de spöviftare som kantar älven.
Med förmodad brist på både sömn och mat samt den frustration och stress som
laxfisket ibland kan skapa, så fanns det tillfällen då man inte fick se dessa
laxfiskare från sin trevligaste och ödmjukaste sida.

I det stora hela skulle jag dock  beskriva detta fiske som en typ av folkfest,
där jag har mött likasinnade människor som är lika insnöade i den här hobbyn
som jag själv. Många nya kontakter har knutits inom laxfisket och det är jag
glad för. Den här typen av laxfiske är faktiskt väldigt socialt trots att det rent
fiskemässigt helt och hållet bygger på individuella prestationer. Många trevliga
laxfiskare har jag fiskat med i år och jag ser fram emot att träffa på dessa igen
under nästa sommar.


Förutom laxfisket så har jag hunnit med två härliga resor upp till Härjedalen. En kortare tripp på försommaren och en lite längre i slutet av augusti månad. Jag har även varit ner till västkusten ett par svängar och fiskat allt ifrån makrill och torsk till krabba och hummer. Dessutom har det blivit en hel del olika fisken här på hemmaplan. 2013 har varit ett bra fiskeår och jag ser nu med tillförsikt fram emot fiskeåret 2014. Förhoppningsvis hinner jag med några ismetespass innan sommarfisket åter drar igång.

Jag önskar er alla ett riktigt skitfiskeår!

/Jonas Asplund

Kommentarer