Ismete | Ett par timmars kontemplation vid sjön - plåster för en trött själ!

For till min favoritsjö för några timmars utevistelse, behövdes efter en intensiv tid på jobbet. Nu var vattnet på isen borta vilket var skönt, istället var det en knottrigare yta nu. En annan fiskare var också på plats, och när jag frågade om det var någon fart på nappandet så sa han att det varit trögt så här långt. Jag packade upp mitt spö, knöt på en ny krok, apterade med powerbait. Sen tog det bara ett par minuter innan mitt flöte började studsa i hålet. Ta-mej-sjutton, fisk på direkten! Har du napp redan frågade den andra mannen mig! Och så var det. Men den släppte efter en kort stund. Efter bara en liten stund så började flötet återigen att röra på sig i hålet, innan flötet drog i väg ner under isen. Jag lyfte mitt mjuka Wigglerspö men då var fisken borta. De verkade inte vara riktigt på hugget denna dag, för detta upprepades gång på gång. En"smal" regnbåge" högg och kom upp till iskanten men petades i snabbt då kroken satt långt fram i käken.


Den andra fiskaren fick två små som petades i innan en bättre firre fick syna prästen.
När klockan klivit över 13-strecket så avtog nappandet för att helt dö ut efter halv två.
Strax före två gav jag mig, , men ett par-tre timmar i friska luften var riktigt skönt,
upplevelsen av de härliga ljud som uppstår  när isen "sätter" sig och ett par
koppar kaffe gjorde min dag.   

Kommentarer