Ljusne | Jimmy på havsöringsfiske - och nappade gjorde det!

6/12 Klockan 0800 klev jag ut ur bilen och in i snöstormen, enligt tidigare erfarenheter så brukar det bli fart på havsöringen då. Kastade ca. 40 min och insåg nog att det kanske var lite för tidigt än. Halvfrysen gick jag in till klubben och tog en värmande kaffe. Åkte sedan vidare, lite längre ut från viken, en båthamn som brukar leverera mycket öring så här års men den hade snöat igen. Då åkte jag tillbaka dit jag börjat, fast nu gick jag över bron och till andra sidan. En sak till jag har lärt mig är att när det är så här kallt i vattnet så söker sig havsöringen skydd i kall nordlig storm. Med vinden i ryggen och klockan som närmade sig 10.00 så kände jag ett nafs. Tänkte direkt att kanske det är början på en ev. huggperiod. Mycket riktigt, kort därefter så fick jag en på 49 cm och efter 40min hade jag landat fem, två över måtten och tre strax under,tappade ett par och ett gäng hugg.
En helt klart lyckad dag för mig och mina
egna drag. Vill bara tillägga att
innan så stod det två vid älven å fiskade
med bombarda, jag sa att det måste vara
ett riktigt pensionärs fiske, fick till svar
att... Man måste ju tänka på vad fisken
äter ..... Och dom fiskar extremt långsamt
med sina flugor. När jag träffade dom
lite senare så hade en av dom fått en
och jag fem.

Kommentarer