Pimpel | Regnbåge från isen.

Lördag morgon och siktet var inställt på regnbåge, GROV regnbåge.

Jag och svärgubben skulle vara med på fisketävlingen som var på
hubo/långsjön i Hofors.
Vid halv nio så var det gemensam utgång
på isen, vi valde att ta det ganska lugnt ut med tanke på att det
var blankis.
När vi kom fram till vår tilltänkta plats så insåg vi att
vi inte blev ensamma
utanför vår vassrugge.
Vid nio gick startskottet och vi riggade våra spön, vi hade valt att
flötmeta med räka på mitt spö
och powerbait på svärgubbens spö.

Bara någon minut efter startskottet ser vi en kille som drar 2 snabba
mitt ute på sjön.
Häller upp lite kaffe och kollar runt lite, sen ser jag
att mitt flöte är borta, snabbt på spöt och gör mothugg, men inget där.


Fort ner med räkan igen, smack så försvinner flötet. Lyckas inte kroka
fisken denna gång heller, släpper ner igen och ser när räkan sticker
iväg när den dalar ner.
Låter fisken gå en bit innan jag sätter in nästa
mothugg, Den här gången sitter den.
Fisken följer snällt med till hålet.
Jag hinner tänka att det var ju typiskt att man skulle kroka sjöns minsta
båge, sen ser jag fisken i hålet och ser att den inte alls är speciellt liten.

Sen blir fisken som galen och gör några rejäla rusningar innan jag äntligen
får upp den på isen.
Fisken vägs till 3,62kg.
Det kommer upp några fiskar runt oss innan det dör av kring 11 tiden.Sen blir det mer eller mindre dött runt oss. En halvtimme innan slutet fårvi ett varsitt hugg men dom drar bara flötet in under isen en liten bit innan dom spottar. Upplevde tävlingen som bra genomförd av arrangörerna.
40 min efter avslutad tävling var alla fiskar invägda samt prisutdelning utförd.
Kommer definitivt besöka sjön fler gånger.

MVH/ Andreas Klargård

Kommentarer