Ismete | Väntrumsväder och lynniga regnbågar!

Då snälla svärmor kunde ta smolten(sonen) tidigare idag så skulle jag hinna med ett tre och en halv timmes ismetespass innan jobbet. Kom fram till den lilla tjärnen redan strax efter klockan tio. Grådiset och regnet hängde över den våta isen, rena rama väntrumsvädret. Isen såg allt annat än säker ut men jag klev ner och provade med borren och isen var nog runt 10 cm, där jag höll till. Ner med betet under isen och det tog inte många minuter förrän flötet dök, men tyvärr var jag lite för ivrig ner på den blanka isen, varvid jag säkert skrämde fisken då nappandet slutadet slutade tvärt. Jag la på nytt i grejorna, och efter en liten stund började flötet röra på sig, först runt, runt för att sedan dyka ner i hålet. När jag lyfte spöt för att göra ett mothugg var fisken borta. Samma scenario utspelade sig gång på gång under dagen, och fisken var otroligt försiktig.




Under hela fisket så ställde jag mig på land för att inte skrämma fisken
då den genomskinliga isen inte döljde mycket. Jag varierade krokstorlek,
utseende på kroken, färg på betet osv. Uppemot trettio gånger under de
här timmarna hade jag liknande napp.
 
Strax före jag skulle avbryta fisket vid kvart över ett så dök äntligen flötet ordentligt men tyvärr var det en av tjärnens mindre invånare. Bågen som kom upp kan inte vägt mer än fyra hekto så den fick gå tillbaks omedelbart. En stund senare var det dags igen, men även det var en “baby” båge, så den fick simma hem igen. Fisken var i alla fall riktigt aktiv men svår att lura till ordentliga hugg, precis som fiske ska vara!

Kommentarer