Pimpel | Tröga rödingar

I går så blev det ett kärt återbesök till mina favorit tjärnar skidtjärn/öratjärn. Jag vaknade runt 7-tiden och såg att det snöade lätt ute ,rödingsväder "jajjemen" tänkte jag för mig själv, kvicksilvret visa bara några minus men barometern  var låg ,jaja ,kom upp på skidtjärn och gick ut där jag hade kanon fiske sist jag var där. Borrade mig ett hål och riggade mitt mormyska spö med en lite myska som brukar reta rödingen men inte ett napp på 30 minuter.
Hmmm dags att tänka om ,blink och krok kanske? Ja så blev det och jag hann bara sänka ner till botten innan det börja nappa och där satt dagens
första röding på kilot och den kämpade på riktigt "gött" .




Skönt nu var man med och det visade
sig att det var en blink dag idag och det tog inte lång tid innan det började nappa igen och nu var det en lite mindre röding på ca 7 hg som kom upp. Roliga försiktiga napp och trilskas och med blinken innan dom bestämmer sig för att ta rejält,
som det ska vara när man fiskar röding.
Hade några till på gång men sen blev det byte av tjärn till öratjärn, jag började där vi haft kanon fiske sista gångerna och fick en liten båge och en mindre öring där och gjorde en flytt ut på djupet , att en bra stund men inget napp ,veva upp blinken och kolla in betet och sänkte ner igen men bara 2 meter under isen, är 13 meter där jag satt så det är rätt högt upp,napp !! En fin röding på ca 8 hg och det fick avsluta denna härliga dag på mina favorit tjärnar och blir nog ett återbesök på söndag som det verkar ,var även till en annan härlig tjärn idag och testa båge fram till kl 12 och fick mig några fina bågar. Björntjärn kan man lita på och har gett mig attans på att jag ska ta en av 6 kg bågarna som simmar runt i den. Skit fiske på er // Thomas

Kommentarer