Flugfiske | Nya erfarenheter i fiskets underbara värld!

Sitter här och funderar på vad man nu gett sig in på? Efter den gångna veckans första flugfisketur till älven så tändes en ny glöd i mitt fiskhjärta, även om den ”bara” genererade en gös på ca två kilo. Insåg snart att mitt enhands Scierra klass 8-9 och sjunklina var tuff att sträcka ut för en ”newbie” som mig, i alla fall i jämförelse med polarens tvåhandsspö. Det går säkert bra att få ner grejorna när älven sjunker med ett par 100 kubik, det är jag övertygad om, men känner att ett längre spö bör ger mer kraft i utläggen av linan. För en kille som bara fiskat flugspö vid tjärnar och åar av mindre karaktär som Gimån, (för ett antal år sedan) med klass #6 spö som så är detta en helt ny värld när det gäller flugfiske. Jag har som mål att dela med mig av de erfarenheter jag gör som nybörjare i två-handsfisket, och då man inte är gjord av pengar även försöka berätta hur man kommer en bit på väg utan att bli ruinerad. Så redan kommande fredag blir det antagligen premiär för detta fiske i Älvkarleby!

Kommentarer