Mässnews |Sportfiskemässan 2014

Det är väl knappast någon som har missat att årets upplaga av Sportfiskemässan gick av stapeln nu i helgen. Årets mässa hölls i Kista och den var både väl genomförd och mycket välbesökt. Jag besökte mässan på lördagen och passade då på att ta några bilder för publicering här på Gavleoring, jag fokuserade så klart lite extra på att visa upp våra lokala utställare.



Evelina stod i ABU´s monter och där visade hon bland annat upp årets betesnyheter. "Eve" är en tjej som verkligen brinner för fisket och hon utvecklar sig ständigt. Hon är vid det här laget en duktig allroundfiskare som behärskar dom flesta typerna av fiske.




"Pe-We" ställde ut sina grymma handgjorda beten och dessa beten är bland det snyggaste hantverk jag har sett. Här visar han upp gången på ett av dom i bassängen och jag förstår verkligen att dom lockar fisk, stor fisk!


I Huntyard & Berras monter hittade jag Emil som hade fullt upp att hinna serva alla köpsugna sportfiskare. Här visar han upp ett av sina favoritbeten för det pelagiska gösfisket.


På flugbindargatan kunde man ta del av Mikael Hagmans grymma kunskaper inom flugbindning för det lätta flugfisket. På årets mässa hade han inriktningen "våtflugor" och han visade upp en samling fantastiska skapelser som inte sällan
hade en gedigen historia bakom sig. Mikael är en stor profil och förebild inom svenskt sportfiske och hans artiklar har under decennier publicerats i våra
största fisketidningar. Många av dagens unga flugfiskare har börjat sin bana genom någon av de otaliga ungdomsläger som Mikael har varit ledare för.



I Drömfiskemontern stötte jag ihop med Michael Ärfström. Jag och Micke lärde känna varandra när jag jobbade som guide i Tännäs och han i Funäsdalen. Numera driver han eget och vill ni ha en exklusiv guidning i några av Härjedalens bästa vatten så är det Micke ni ska prata med. Micke kommer ni i kontakt med genom hans företag "Two little feet".




Sportfiskarna var givetvis på plats och där kunde man bland annat köpa dom
grymma "Ge fan i våra vatten"-produkterna till förmån för svensk fiskevård.




Kastbanor fanns det gott om och dessa var välbesökta under hela dagen. Här
kunde nybörjaren prova hur det var att kasta med flugspö, eller experten
provkasta dom senaste marknadsnyheterna.





Tomas Lennström och Tommy Muhr kollar på klingor till älvfisket utanför CWC´s monter. I CWC-montern kunde jag skymta Cecilia Grönberg. Jag hade tänkt att ta en pratstund även med Cissi, men dom gångerna jag passerade så stod hon fullt upptagen med annat, så kan det vara!

Som vanligt träffade jag massor med folk jag kände och det är just det som är det allra roligaste med mässorna tycker jag. Gamla lärare från
Sportfiskeakademin, kollegor från branschen och massa trevligt
gävlefolk gjorde att tiden sprang iväg. Nu ligger en härlig fiskesäsong framför oss, så ut och blöt grejorna!


/Jonas Asplund

Kommentarer