Älvkarleby | Fyra eftermiddagar och kvällar utan minsta pet på flugan…


I går måndag var det lugnare vid älven, många av älvens ”svartbältare” var dock på plats precis som det brukar vara när älvens konung laxen befinner sig i älven. Men det fiske vi hade i maj har avtagit betydligt, och om det beror på köldknäppen vi hade för någon vecka sedan eller något annat vet vi ju inte. Under måndagseftermiddagen provade jag Korallen topp samt även en tur till Årvara där vi såg en hel del fisk! Avslutade kvällen vid Fasta! Men visst landas det lax, och det är fina vikter på dom. Men visst landas det lax, och det är fina vikter på dom.  I går måndag landade Anders Thuresson en imponerande fisk på 18,6 kg ute på Korallen, kompisen Pelle från Stor-Vreta drog en fin lax på 13,5 i Pumpgropen. Själv fiskade jag vid fasta, och Pelle kom dit och sa till mig att nu går jag ner i ”pumpen” och jag skriker när jag behöver hjälp med håvning! Sedan tog det nog 10 minuter så hörde vi ett skrik från pumpen och Pelle hade lurat en av älven stora fiskar. När den väl landats och Pelle kylt ner tummen som fått jobba hårt på spolen(andra drillningen under eftermiddagen) så visade vågen på 13,5 kg! I eftermiddag(dag 4) är det dags att jaga de stora igen!

Kommentarer