Årssummering | Ytterligare ett år utan riktiga toppar!

När året börjar lida mot sitt slut, och temperaturerna ligger närmare -20
än -10 samt att undertecknad ligger nerbäddad i sjukdom så verkar det
väldigt osannolikt att man kommer ut på något sista pass i år. 

Så hur har året varit då? Om man ska ta det art för art så ser det
väldigt annorlunda ut, vi kan ju börja med gäddan som har varit
huvudmålet under majoriteten av passen i år.


Över 4 kilo: 22 st.
Över 6 kilo: Minst 5 st.

Antalet "större gäddor" ligger väl på en bra nivå om de över 4 kilo
räknas som "större" vilket de gör i mitt tycke. Men trots detta så
vill inte de där riktigt stora kliva på, som jag har varit inne på förut
har det antagligen delvis med vattnet att göra. Att gäddorna helt
enkelt inte växer sig så stora av en eller en annan eller flera
anledningar. Men kollar man på kondisen verkar det inte vara några
problem att hitta bytesfisk av mina toppfiskar att döma, det kanske
bara har med generna att göra alternativt högt fisketryck. 


Kan bjuda på mina toppfiskar för året här iallafall, hoppas på bra
mycket större nästa år.






Inledde året starkt med en 7+ förlekare som jag aldrig fick väga.
Var ute i skymningen på ett kortpass. Lurades av en SZ Tail.


Aprilfisk på 7.24, SZ Tail.

En timme senare, 6.9. SZ Tail.

Sommargädda på 7.72 med potential att väga bra
mycket mer.Fullständigt slukade en McRubber.




Första höstpasset 2014, resulterade i 5 fisk
över 4 kg och denna 6a på topp.

Årets andra höstpass på hemmaplan gav en bra sista
halvtimme med 3 fiskar mellan 5 och 6 kilo.
Alla nöp en Shallowriggad Relaxjigg.
Detta var nr 1 i sviten.

Nr 2.





Nr 3




Om vi lämnar gäddorna och går över till gösarna hittar vi inte heller några
uppseendeväckande fångster. Jag kan inte vara bitter då mina göspass
har varit ytterst få och inte heller några riktiga satsningar.


Antal över 4 kg: 2 st.

Jag hade under midsommartid ett mycket lyckat pass med flera fina
strömgösar och bonusgäddor för den delen. De två finaste fiskarna
var två gösar som precis pressade sig över 4-kilosgränsen.







Båda sög i sig en Fin-S i blå/röd glitter mitt i strömfåran.



Abborrarna i år har sluppit mitt jagande förutom ett eller annat pass
i våras som båda gångerna gav kilosfisk. Utöver det har ytterligare
en kilosbit kommit upp som bonus.

1.15 om jag inte minns fel. Dropshotfirre.


Kiloskluns som tog ett litet jerkbait.



Ytterligare en knapp kiloskluns som tog en
liten popper i sensommarvärmen.

Helt okej med tanke på att jag nästan inte lagt ner någon tid alls
på abborrfisket i år.
Utöver de tre predatorerna då?
Jo jag har ju tagit nytt personbästa på två håll faktiskt.
Både bäcköring och havsöring har blivit slagna, havsöringen
var speciellt rolig då det var den första för mig i kära Gavleån!






Fantastiskt vilket vatten det är då majoriteten av mina toppfiskar från det gångna året faktiskt är fångade i Gavleåns vattensystem. Både nedre, mellersta och övre delarna har spännande fiske att erbjuda.

Isfisket har ju kommit igång ordentligt nu, och årets hittills största gädda jag har fått äran att beskåda landade ju Mårten för ett antal veckor sen. 9.14 och nytt PB men det kanske ni kommer ihåg! Slänger med en bild på den med.


 
Nästa år har jag en bra känsla för faktiskt, och jag tror att mina mål
är mycket realistiska. Nya möjligheter öppnas med körkort och bil
(förhoppningsvis). 12+ på gädda ska väl inte vara helt omöjligt.
Dalälven, Torneälv, Nedre Säljet eller något annat vatten där jag
brukar spendera en del tid och framförallt kommer spendera ännu
mer tid framöver borde väl kunna hysa någon madame i dessa vikter.
Det gäller bara att vara på rätt plats vid rätt tillfälle!

Gott nytt fiskeår på er kamrater. / Leo Kangas





Kommentarer