Gäddtrolling | Retsamt nära 10+!

Mårten och Ralle har den senaste veckan rekat massor av nya sjöar,
med blandat resultat. I en av sjöarna plockade de dock båtbästa två
 gånger om! På samma pass!! Det nya båtbästat låg inför helgen på
 nio kilo blankt, det var det tänkt att vi skulle slå i helgen.


Vi börjar i en annan sjö på fredagen, en sjö vi har hört mycket om
 väldigt länge. Det visar sig vara svårfiskat i solen, men efter en
stund plockar Mårten dagens första fisk på dryga 3 kilo. Välmatad är
den och grov på rätt ställen så det känns bra. Vi snurrar runt lite
och försöker ligga längs med branter från 5 ner till 9-10 meters djup,
och huggen kommer men de vill ej sitta för min del. Efter ett par
timmars trollande är det kaffepaus och planen läggs om.



Vita bönor och kaffe. Billigt och bra.

Ön vi tog kaffepaus på är början på en helt brutal brant, 10-12 meter
 strax utanför och löjan sprätter i ytan. På lodet är det helt fullt,
stundtals känner den inte av botten för att det är så mycket betesfisk.
Det börjar också bra, jag landar en knapp 4a och minuten efter tar
Mårten en snärta, men sedan dog det av. Något ströhugg innan det
var dags att ge sig. 




Pelagisk slips som var sugen på en Mårten special.

Dagen efter var inte suget så himla stort, och vid frukosten hade solen värmt på i några timmar redan. Vi ser en bild från sjön vi ska till, och de har landat en mycket stabil fisk inte långt ifrån strecket. Vi ger oss iväg snabbt, och så fort det börjar branta ner kör vi i grejerna. Mårten spelade till sig det första hugget på fredagskvällen så det var bara sätta sig vid motorn och se glad ut.



Det tog inte lång tid innan det small på spöet med det största betet över ca 7 meters djup, på samma område där 9an tog några dagar innan och spänningen var hög för att sedan övergå till besvikelse. Fisken var lite väl kaxig för sitt eget bästa och skulle lika gärna kunna användas till flötestrolling. Strax efter avkrokning och innan vi hade fått ut grejerna igen så small det på Swim Whizzen och det var min fisk! Fisken känns mycket, mycket tung och vissa stunder går den ej att rubba. Den bara står och trycker! Detta ger mig lite knädaller men Mårten lugnar snabbt ner mig och påminner mig om paravanernas tyngd och att båten faktiskt rör sig. Jag lyssnar men bryr mig inte. Det känns som en riktigt bra fisk. Efter några jobbiga minuter och någon kort rusning senare bryter fisken ytan i det klara vattnet och det är en kort men bastant gädda! Bara en av krokarna på den bakre trekroken sitter längst ut på läppen och jag får snabbt ta ett gälgrepp. Fisken är i riktigt bra kondition och den känns tung!! 


Mårten tvingar mig att gissa utan att få se vikten, jag säger dryga 8 pannor för att vara på den säkra sidan, men Mårten säger 10.02!!! Minus vågsäck blev det 9.8 stabila kilon fördelat på 109 centimeter. Nytt årsbästa och riktigt nära min tredje 10+. Likväl en fin firre och med denna på samvetet kan jag nog klara den sista skolveckan innan lovet. 






Dagen fortsätter med spridda hugg lite då och då. De markörer som nu finns på lodet har vi som riktlinjer, och att djupet på dessa alla ligger mellan 6-9 meter känns ej som en slump. Vi försöker hålla det djupet och det är också där alla hugg kommer. Det största vi släpar är en Westin Monsterteez som får arbeta mycket hårt. Tyvärr var de flesta gäddorna av beskedlig storlek men Mårten lyckas peta upp två 4-5 kilos innan solen börjar skymma. 

Flatstick funkar också bra!






En riktigt varm och vindstilla dag på sjön, med gott kaffe och
 stora gäddor - Svårslaget!


Dagens fiske blev något av en baksmälla, och endast två fiskar fick
syna båten. Mårten lyckades med bedriften att plocka båda två.
Jag fick nöja mig med ett hugg, men jag var glad ändå!



Väl mött vid vattnet. / Leo 



Kommentarer