News | En instruktör som har känsla för både kastandet och människan!

Tomas har krokat en fisk vid sin resa till Island!
GD gjorde tidigare i år ett reportage om honom - klicka här!

Det var med fjärilar i magen som jag drog iväg för att möta upp Tomas Lunqvist som skulle ge mig lite grunder i kastande med två-hands flugspö.  Den här killen kan efter trettio års fiske med flugspö, titulera sig licensierad tvåhandsinstruktör av IFFF, International Federation of Fly Fishes. Så då förstår ni varför jag hade lite "fjärilar" i airbagen! Men lugnare människa än Tomas är det inte ofta man träffar på, och tillika har en pedagogisk ådra som även ser människan vid kursen så infann sig lugnet snabbt.

Jag köpte mitt första två-hands spö för två år sedan och det gick över  förväntan även om det var mer tur än skicklighet att jag lyckades landa ett par öringar över 2,5 kg samt en hybrid på 4,7 kg! Men har på senare tid insett att om jag ska komma vidare i detta så behöver jag få lite handfasta råd och tips!

Och det fick jag verkligen idag, nu är det bara träning som gäller. Och min teori att ha spinn grejorna på hyllan under öring säsongen kanske får mig att bli en bättre två-hands fiskare. Vem vet - kul är det! Och får ni chansen att bli instruerade av Tomas Lundqvist så ta den - en mer jordnära instruktör får man leta efter!

Kommentarer