Krönika | Låt mig slippa skriva sådana här inlägg i framtiden!

I somras så hände något vid mitt kära hemmavatten Älvkarleby som fick mig att må riktigt dåligt och det var nog inte bara hos mig som det väckte starka känslor. En av älvens profiler tillika min vän sedan snart 5 år tillbaka hade blivit mer eller mindre påhoppad och tillsagd att fara åt ”he**vete”, pga.  av hans handikapp. Minns inte i detalj vad som sades till honom men det var sådana tillmälen  som ingen ska behöva höra!  När jag fick höra talas om detta så fick jag en klump inombords då jag insåg vilka sjuka människor som finns mitt ibland oss när vi utövar vår favoritsysselsättning, nämligen laxfisket vid älven.

Flera av oss försökte få fram vem det kunde vara som betett sig så illa, en del sa att det var nysvenskar och en del sa att det var en av vår egen nationalitet. Dessvärre kom vi aldrig fram till vem det var som betett sig så här illa mot vår vän och fiskekompis. Tyvärr är vi UR-svenskar inte ett dugg bättre när det kommer till att snacka skit om folk, det fick jag klara bevis på under sommaren, vilket är himla trist. Men mycket av detta bottnar i den svenska avundsjukan, vilken är en varböld utan dess like i vårt samhälle. Har råkat ut för den vid ett flertal tillfällen själv, i vårt land ska man inte vara offentlig och sticka ut. En riktigt trist inställning tycker jag!

 
Nåväl, tillbaks till historien om min kompis,   efter denna händelse  märktes det att han inte hade samma ro i kroppen som tidigare när det gällde att kämpa för de få laxar som ville fightas den gångna sommaren. Han frågade ofta hur länge jag skulle fiska, om jag skulle vara kvar på samma fiskeställe osv.  Det märktes tydligt att det som den här personen slängt ur sig mot honom satt djupa spår, och att oron fanns kvar utifall han skulle dyka upp igen.


Vart vill jag komma med detta då?  Jo det är dags att vi tittar på hur vi själva beter oss mot
våra medmänniskor när vi besöker vårt fiskevatten samt att vi sätter ner
foten när vi ser dumheter som den jag just beskrivit. Hur som helst så kommer
jag att ställa upp för min vän och andra som far illa vid vattnet, sådant ska inte ens
behöva förekomma. Och jag hoppas att fler tänker över sitt beteende när man rör
sig utmed vattnet!

Vänligt men bestämt
Tony Berggren

Kommentarer

  1. Jag skulle vilja påstå att det inte är din vän som har ett handikapp........

    SvaraRadera
  2. Håller med Herr D.

    Jag tycker att oavsett vart man än åker, där det fiskas mycke så finns det alltid människor som vet "bäst". Sportfisket har inte sett ut som det gör idag särskillt länge. Det är jättebra att vi hela tiden kommer på nya metoder för att värna om fisket för kommande generationer, men glöm inte den stundande generationen för det. Ibland undrar jag om det egentligen är för att få drilla fisk som en del människor befinner sig vid en älv, det verkar inte som så alltid. Som tjej har jag flera gånger varit med om att folk vadar ut och "knuffar undan" mig för att fiska just där jag för tillfället står eller rent av börjar rakt nedanför vid ett vandrande fiske. Det är tack vare att vi är så många som fiskar och att intresse finns som sporten kan växa och utvecklas, vi måste alla respektera varandra, för dom vi är, alla är värda att få njuta av fisket.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: