Det är aldrig för sent att börja röka!

Igår gjorde jag en liten installation hemma på gården, man kan väl
säga att radhusområdet fick en ny rökare. :-)
Vi har en "riktig" rök på sommarstället, en sån där med kamin,
rökgång och ett stort rökhus. Den byggde min farfar för många
år sedan och där har många delikatesser skapats. På hemmaplan
har jag dock fått nöja mig med en liten röklåda. Förvisso går det
ju att röka i en sådan också, men man blir väldigt begränsad.
Att mura upp en rök med ett två meter högt rökhus var nu inte
aktuellt i min lilla radhusträdgård så jag valde ett mellanting,
d.v.s. ett rökskåp.
Delar min lilla skapelse med hjälp av några bilder.



Grävde ut och jämnade till en bra grund i gräsmattan,
viktigt att kolla med vattpasset så att det är rakt på alla håll.
 


La ut en marktäckväv som i det här fallet bestod av en kraftig sopsäck,
kanske inte det ultimata men vill man hellre bli klar än att lägga tid på
att åka och handla så får det duga! Justerade in plattorna så att det blev
rakt överallt. Skar rent runt om plattorna.




Monterade på reglar på rökskåpets fötter för ökad stabilitet
samt för att få upp röken lite högre från marken. "Byggde in"
plattorna med en del av det överblivna gräset för att få ett
enhetligt intryck. Simsalabim, på en eftermiddag så fick jag
en ny kompis i trädgården. Ska montera en till bättre
termometer ca 15 cm över den andra, men det blir imorgon!
 
/Jonas Asplund

Kommentarer